L’exposició ‘Other trash: stop theatre’ dona el tret de sortida a la programació de residències i mediació

05.10.2023 Nota de Premsa

Durant la presentació, s’ha fet públic que Oriol Morales i Carlos Gallardo han estat els guanyadors de la convocatòria de projectes escènics Hermán Bonnín i Pere Pedrals de la residència d’investigació a l’arxiu Joan Brossa

Aquest matí ha tingut lloc la presentació de l’exposició Other trash: stop theatre, que s’inaugura avui a les 18 h, en el context de la trobada de benvinguda a residents i creadors del Centre de les Arts Lliures, com a Fàbrica de Creació. Durant l’acte s’ha visitat l’exposició, la primera d’aquesta temporada fruit d’una programa de residència, i s’han fet públics els guanyadors de dues convocatòries: Oriol Morales i Carlos Gallardo de la convocatòria de projectes escènics Hermán Bonnín i Pere Pedrals de la residència d’investigació a l’arxiu Joan Brossa. Tot seguit, els residents i creadors d’aquesta temporada 2023-2024 han explicat els seus projectes i han compartit experiències i processos de treball.

Other Trash: stop theatre
L’exposició Other trash: stop theatre, a cura de Max Azemar, Luca Calderó i Salva G. Ojeda i fruit del Programa d’Investigació Curatorial (PIC) amb la col·laboració de la Sala d’Art Jove, reinterpreta les pràctiques que Joan Brossa entenia com a “parateatre” des de les arts visuals contemporànies. L’exposició s’encén a partir d’una guspira de l’exposició Altres Brosses: el parateatre a cura de Joan Maria Minguet, que es va poder veure la primavera passada, i vol reflexionar sobre aquells dispositius objectuals, performàtics i estructurals que condicionen l’experiència expositiva.  Amb la participació dels artistes: José y sus hermanas, Julia Varela, Xavi Ristol, AMAGA, Anna Irina Russell, Estructuras 3000, Norma Mor/Muerte a la Norma, Violet Ferrer, Flama Drag King, Júlia Barbany, Élan d’Orphium i Marta Vigo

Resolució de convocatòries
Els directors de la institució, Maria Canelles, Marc Chornet i Sheila Eroles, han anunciat la resolució de les convocatòries que quedaven obertes aquesta temporada. Per una banda, Pere Pedrals ha guanyat la convocatòria de residència a l’arxiu Joan Brossa -amb la col·laboració del Centre d’Estudis i Documentació del MACBA i de la Càtedra UB-Joan Brossa- amb el projecte Una pluja de Daus. Per altra banda, els projectes guanyadors de la convocatòria de projectes escènics Hermán Bonnín són Moren els ocells d’Oriol Morales -amb la modalitat de companyia resident- i Cera 500 hores de vol de Carlos Gallardo -amb la modalitat de poesia escènica. Ambdós espectacles es podran veure al Centre de les Arts Lliures durant la temporada 2024-2025.

Altres projectes programats fruit de convocatòries
Tal com es va presentar a la roda de premsa d’obertura de temporada, enguany s’exhibeixen guanyadors de diferents edicions de la convocatòria Hermann Bonnín, com ara Pupilas pintaban mis sábanas. Quadre #2: Teresa de la companyia LaLínea, Song fot the bitch – witch women  de Marina Naudin o La veu submergida de Maria Palma.  En l’àmbit de les arts visuals, la convocatòria PostBrossa de producció i exhibició d’instal·lacions artístiques aquest any acull projectes de Mar Rejkyavik, Irena Visa i Jose Begega. També Marian Vélez ha dissenyat la gràfica de la temporada sota el lema Pinta! Retalla! Enganxa! després de ser seleccionada en la convocatòria pública.

Barcelona Crea
Enguany, les Beques Barcelona Crea de l’Ajuntament de Barcelona han encetat una nova modalitat que permet als creadors fer una residència en una de les Fàbriques de Creació de la ciutat. Durant aquesta temporada, la Brossa acollirà Azcona & Tolosa, que treballaran en la investigació escènica Cuerpos Calientes, la companyia Llum de fideu amb el projecte MUR i Natàlia Lázaro amb Performing the archive.

Carme Montoriol 2023
Les beques Carme Montoriol són beques on les persones seleccionades poden gaudir, durant dos mesos, d’una estada a un espai singular per a escriure obres de teatre. Enguany, l’Alba Collado, qui també forma part de la companyia Cia.Nür s i amb qui mostraran al desembre la seva peça Les Bacants, desenvoluparà el seu projecte a casa nostra.

Projecte Educatiu
Sílvia Galí, responsable d’Educació de la Fundació Joan Brossa, ha presentat el projecte Educatiu d’enguany, que s’estructura a través de programes que funcionen com a suport a la creació contemporània i de divulgació i revisió de l’obra de Joan Brossa. D’entre els projectes principals d’aquesta temporada, s’ha destacat la col·laboració amb el Màster en Disseny i Producció d’Espais de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), als alumnes del quals s’encarrega una intervenció artística, arquitectònica o urbanística a l’entorn del Centre de les Arts Lliures. Per altra banda, el programa Variacions proposa Variar, voltar, veïnar, un projecte artístic pedagògic i comunitari en col·laboració entre la companyia Aurora Pa’lante (Aimar Pérez Galí, Sara López, Alba Cerdeiriña, Ana Conde-Salazar i Jaime Conde-Salazar), la Fundació Joan Brossa i el Casal de Barri Pou de la Figuera, que treballaran estretament amb la comunitat de l’Escola Cervantes del barri de Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera. Per altra banda, el projecte Variacions s’amplia amb una nova col·laboració amb l’Institut Baldomer i Solà del barri de Sant Roc de Badalona, amb l’acompanyament artístic d’Aitana Vélez

En Residència
Un any més, la Brossa participa a En Residència, un projecte de l’ICUB i el CEB que té l’objectiu d’introduir la creació contemporània als centres públics d’educació secundària per mitjà d’un contacte directe d’un creador amb els alumnes. Enguany, Juana Dolores serà l’encarregada de treballar amb l’alumnat de l’Institut Escola Eixample, i ho farà sobre l’entrevista com a format artístic, com a gènere literari en particular i com a gènere audiovisual en general.

Projectes transversals
Càpsules indisciplinades. Apunts per a la recerca i la creació contemporània, és una formació dinamitzada per un artista o col·lectiu artístic i adreçada a docents, mediadors i artistes que vulguin treballar la creativitat brossiana des de la creació contemporània. Enguany, el projecte comptarà amb les creadores Irena Visa, Mariona Naudin i Juana Dolores.

Ràdio Brossa – Ralet Ralet Ràdio
Ràdio Brossa és una aposta per generar una plataforma de difusió i reflexió entorn de la programació del centre a càrrec del col·lectiu Cinc Cèntims, format per Aitana Vélez, Marian Vélez, Meri Roca, Mercè Ripoll i Anabel Salón. El programa proposa temàtiques que connecten amb altres artistes i col·lectius de Barcelona, per crear un contingut nou que funciona com una programació pròpia.

Descarrega la nota de premsa

Descarrega l’acta de resolució de la Convocòria Residència d’Investigació a l’Arxiu Joan Brossa

Descarrega l’acta de resolució de la Convocatòria de Projectes Escènics Hermann Bonnín