La Fundació Joan Brossa i l’Ajuntament de Barcelona publiquen el llibre ‘Carles Santos. I ara, què?’

27.06.2024 Nota de Premsa

imatge llibre carles santos i ara que
  • La Fundació Joan Brossa i l’Ajuntament de Barcelona publiquen Carles Santos. I ara, què?, un catàleg de creació col·lectiva vinculat a l’exposició homònima que destil·la l’essència d’una figura irrepetible.
  • El llibre és el  resultat d’un procés de treball únic i singular que dóna veu a amics, companys i equips que van treballar amb el músic al llarg de la seva trajectòria, així com a noves generacions que recullen el seu llegat.
  • El dimecres 3 de juliol a les 18 h la Brossa acollirà la presentació del llibre. Hi  participaran la directora d’Arts Visuals i Textuals de la institució, Maria Canelles; Ona Balló i Elena Lasala, comissària i documentalista de l’exposició, respectivament; i Alba Font, dissenyadora de la publicació.

La Fundació Joan Brossa i l’Ajuntament de Barcelona han coeditat un llibre vinculat a l’exposició “Carles Santos. I ara, què?”. La publicació, que va arribar a les llibreries ahir 26 de juny, és un catàleg de creació col·lectiva que destil·la l’essència d’una figura irrepetible. El llibre és el  resultat d’un procés de treball únic i singular que dóna veu a amics, companys i equips que van treballar amb el músic al llarg de la seva trajectòria, així com a noves generacions que recullen el seu llegat. A través dels seus testimonis i gràcies a la seva generositat Carles  Santos. I ara, què? proposa un viatge per la vida i obra d’un autor inclassificable, el llegat del qual ens continua fascinant per la llibertat creativa que transmet.
Segons Lilianna Marín de Mas, coordinadora editorial de la publicació, memòria i contemporaneïtat es troben en aquesta publicació per començar a conformar l’arxiu del futur de Carles Santos, un arxiu que permeti acostar la seva figura a totes aquelles persones que, per espai-temps, no l’han arribat a conèixer.

Hem construït el que podríem batejar com la “xarxa Santos”, un compendi de veus que no només fa sonar les
vivències, els processos creatius i el pensament crític d’aquells que van viure i treballar amb en Santos, sinó que
també ens porta els qüestionaments de cara al futur, unes reflexions que ja formen part de la construcció d’un arxiu
que permetrà catalogar la seva obra.
Xavier Albertí, Vicenç Altaió, Frederic Amat, Montse Amenós, Inés Borràs, Jordi Colomer, Antoni Comas, Marcelo
Expósito, Cesc Gelabert, Joan Antoni Gonzàlez, Manel Guerrero, Barbara Held, Toni Jodar, Anna Llopart, Lluís
Nacenta, Marta Oliveres, Nati Romeu, Mariaelena Roqué, Dorothée Selz, Clàudia Schneider, Pepa Torregrossa i
Laia Torrents són algunes d’aquestes veus, les quals ens han acompanyat a l’hora de teixir els nusos d’aquesta gran
xarxa que encetem i que, fragmentades, podreu trobar al llarg d’aquest catàleg en les pàgines de lectura horitzontal.
Obriu el llibre com si fos un piano i seguiu la composició d’una vida dedicada a l’art i a la música: l’obra de Carles
Santos.
Fragment del text “La xarxa Santos”, d’Ona Balló, comissària de l’exposició “Carles Santos. I ara, què?”

Carles Santos. I ara, què? és un document per interpretar. Com un piano, es desplega sota les nostres mans i convida a tocar les seves pàgines, interpretar-ne les textures, els silencis i les pauses. Com si es tractés d’una composició improvisada. El llibre és el resultat d’una investigació col·lectiva al voltant de la vida i la trajectòria de Carles Santos que recopila diverses veus: aquelles que van conviure amb el músic —i que ens donen una dimensió personal del músic— amb les de les noves generacions que recullen el seu llegat en estudis i interpretacions amb la voluntat de crear un arxiu d’una vida dedicada a l’art i a la música.
La publicació conté un gran nombre de material gràfic -com fotografies o escrits i partitures originals-, biografia i material inèdit sobre Carles Santos, així com textos de la comissària, la documentalista i col·laboradors especialitzats de la mostra, que aporten una nova llum sobre la manera d’entendre el llegat de l’artista; i el testimoni d’algunes figures cabdals de la cultura catalana que van tenir tant relació personal com professional amb Carles Santos i que ens n’ofereixen una mirada des de la memòria. En paraules d’Elena Lasala, documentalista de l’exposició “Carles Santos. I ara, què?”, la publicació aplega “una constel·lació de fons documentals deslocalitzats en mans de persones i institucions que no dubten a annexar-hi anècdotes que regalen al visitant”.

Per a Ona Balló, comissària de la primera exposició centrada en la figura del pianista després de la seva mort, l’any 2017, “l’obra de Carles Santos, amb totes les seves arestes i col·laboracions, no ha deixat d’interpel·lar-nos”. “A partir dels materials conservats i dels testimonis convocats durant el procés d’investigació”, explica, “ens adonem que darrere de l’artista provocador, a voltes presentat com a inaccessible i irreemplaçable, s’hi amaga un compositor extraordinari i rigorós, que ha deixat una mà d’empremtes útils que continuen ressonant amb les creacions d’avui”.

Altres coedicions de la Fundació Joan Brossa i l’Ajuntament de Barcelona
Des de fa uns anys, la Fundació Joan Brossa col·labora amb Barcelona Llibres, el segell editorial de l’Ajuntament de Barcelona, amb qui coedita un volum anual vinculat al projecte expositiu i de recerca que es duu a terme a la seu de la Fundació.
Altres llibres prèviament publicats son:

Aquestes publicacions es destaquen per incloure una recerca rigorosa en matèria avantguardista i, alhora, ser guies visuals d’autors, figures i creadors vinculats a l’univers brossià. A més a més, són peces contundents, objectes de valor gràfic, de dissenys interessants.

PRESENTACIÓ DEL LLIBRE

3 de juliol a les 18 h
CENTRE DE LES ARTS LLIURES
c/ Flassaders, 40
08003 - Barcelona

El dimecres 3 de juliol a les 18 h al Centre de les Arts Lliures de la Fundació Joan Brossa tindrà lloc la presentació del llibre ‘Carles Santos. I ara, què?’. Hi participaran la directora d’Arts Visuals i Textuals de la institució, Maria Canelles; Ona Balló i Elena Lasala, comissària i documentalista de l’exposició, respectivament; i Alba Font, dissenyadora de la publicació.