LA BROSSA INAUGURA L’EXPOSICIÓ ‘CARLES SANTOS. I ARA, QUÈ’

14.03.2024 Arts visuals

visita guiada exposició carles santos

Després d’assistir a un dels seus concerts, Joan Brossa li va dir a un jove virtuós de la música com va ser Carles Santos: “Ja saps tocar el piano. I ara, què?”. Aquest comentari va marcar un punt d’inflexió en la trajectòria del pianista, que a partir d’aquell moment no deixarà mai de qüestionar-se la naturalesa de l’art i la pràctica artística. Carles Santos (Vinaròs, 1940-2017) és un autor inclassificable. La seva curiositat innata, la seva ment inquieta i el seu esperit transgressor el van portar a anar més enllà del piano i a arriscar-se a explorar diferents llenguatges artístics, establint-hi un diàleg personal i sobrepassant-ne els límits ordinaris. I, avui dia, el seu llegat ens continua fascinant per la llibertat creativa que transmet, de la que es desprèn la versatilitat, transdisciplinarietat i expressivitat que van ser la base del seu pensament i de la seva pràctica artística.

Aquesta temporada, la Brossa es converteix en un terreny d’acció per resseguir les diverses cares de Santos i de tots els artistes que, d’una manera o altra, han entrat en diàleg amb el seu pensament per construir obres col·lectives. Unes dues-centes obres d’aquesta rara avis de la música conformem el cos de Carles Santos. I ara, què?, la primera exposició centrada en la figura del pianista després de la seva mort l’any 2017. La mostra vol construir un nou relat sobre Santos, allunyat del mite del músic esbojarrat i més proper al músic rigorós i compromès.
L’exposició és el resultat d’una intensa investigació sobre la vida i obra de Carles Santos realitzada per Ona Balló i Elena Lasala. A partir dels testimonis de persones amb qui va estar en contacte, i de l’accés a materials pendents de catalogar, totes dues s’han endinsat en la seva figura i en els seus processos de creació, i han aprofundit en les etapes fonamentals de les seves produccions per reflexionar sobre l’impacte que Santos ha generat en els seus contemporanis i com aquests també han incidit en l’obra del músic.

PRIMAVERA SANTOS
Carles Santos. I ara, què? és la peça central de Primavera Santos, programació que celebra l’obra polièdrica de Santos durant la primavera del 2024. Una iniciativa del Centre de les Arts Lliures de la Fundació Joan Brossa que compta amb la complicitat de la Filmoteca de Catalunya i el Museu de la Música de Barcelona, i que proposa una programació expandida en diferents formats que interroga la figura de Santos i la projecta en l’actualitat.