Una tonteria molt Brossa

02.07.2018 Universitat

Una tonteria molt Brossa fou una proposta que s’emmarcà com a projecte d’investigació basada en les arts a l’assignatura ‘Expressions de la Cultura Contemporània’ de segon curs del Grau d’Arts Escèniques de l’escola Universitària ERAMescola Universitària ERAM (centre adscrit a la Universitat de Girona), a cura de la docent Judit Vidiella. L’assignatura s’inicià al setembre i finalitzà a inicis de febrer.

Coincidint amb l’Epicentre Brossa, organitzat per la Fundació Joan Brossa, i amb l’exposició Poesia Brossa al MACBA vam poder indagar en l’univers Brossa en la seva complexitat tot organitzant comissions de treball que recercarien la seva obra: posteatre, poesia, poemes objecte, peces musicals, ballets i òperes, fregolismes, estriptease i teatre irregular, normes de mascarada, etc. La visita a la botiga El Ingenio, ara ja tancada, així com també a l’arxiu del poeta i a l’exposició al MACBA, van acabar d’enriquir-nos de referents. També va ser molt interessant convidar a classe la historiadora de l’art i docent Pilar Bonet, especialitzada en l’obra de la Pepeta Tolrà, de qui Brossa tenia una estima especial. Un especial agraïment també a Glòria Bordons i Judith Barnés de la Fundació pels diversos feedbacks al llarg del procés, facilitant material i suggeriments.

Amb tot aquest material la idea era generar una sèrie d’accions performàtiques pròpies que, tot i partir de la inspiracció i de l’esperit Brossa, no necessàriament reproduïssin la seva obra però sí que tinguessin punts de contacte, almenys amb els elements que havíem vist: acotacions com la dramatúrgia de l’acció, hibridacions entre poesia objecte i estriptease, jocs de paraules, simbologia dels colors, etc. Així, abans de Nadal vam començar un procés de pluja d’idees per tal de començar amb el procés de creació col·lectiva de les accions que, gràcies a Tonina Cerdà i a la comissària Teresa Grandas, vam poder realitzar públicament el 5 de febrer a les 17h. com a cloenda de l’assignatura a l’Espai Torre del MACBA.

Amb el títol ‘Una tonteria molt Brossa’ vam presentar dinou accions. Entre les diverses idees sorgides destacarem l’acció 1 “contrACTE”, a càrrec d’Aram Pou, que llegeix el contracte de compromís que vam fer a l’inici de curs on cadascú escrivia les clàusules de compromís que volia en relació a tres elements: Què espero? (de l’assignatura, de la docent, dels companys/es, etc.). A què em comprometo? Què puc aportar?

També l’acció musical número 3 titulada “Il·luminats” que parteix d’un fragment del text “De la sordesa del laberint” de Joan Brossa en el qual reflexiona sobre l’educació i que l’alumne Marc Ambite va adaptar i versionar a un tema de rap. I finalment, l’acció 15 “Poema Freestyle” amb poemes creats per l’estudiant Adrià Masbernat.