BIO – ARXIUS PERFORMATIUS. Processos creatius a partir de fragments, indisciplines i desplaçaments del Fons Joan Brossa

01.07.2021 Formació

«Reeixir a saber mirar, reeixir
en l’empresa de penetrar les
coses.»

Joan Brossa

Els arxius estan considerats part d’un llegat útil per comprendre la història d’una societat, una època, una persona o un objecte. S’utilitzen com una eina per completar un relat, per unir passat i present, per fer memòria. Són, per tant, una peça gairebé arqueològica.

En aquesta formació, a càrrec de l’educadora i investigadora Bàrbara Bayarri, hem pres una perspectiva diferent i, per tal de fer-ho possible, hem canviat de punt de partida, de premissa inicial. La nostra pregunta ha estat: I si els arxius en lloc de mostrar-nos quelcom passat, una acció ja acabada, són una porta cap a la creació?; I si pensem en els arxius com una eina per crear des de diferents disciplines, per fer present, per resignificar allò que vulguem: conceptes, relacions, sensacions i, fins i tot, records?

Ens hem preguntat juntes què pot passar si creem un bio-arxiu (un arxiu personal creat a partir d’alguns fragments dels esdeveniments de la nostra vida quotidiana) en clau creativa i en diàleg amb el Fons Joan Brossa (arxiu brossià conservat al CEDOC). Un bio-arxiu que vol ser un desplaçament a la perifèria i deixar a una banda les etiquetes i les categories identitàries que ens subjectiven a través de la mirada dels altres i de nosaltres mateixes. Un bio-arxiu creat a partir de la idea d’allò performatiu, és a dir, generat a partir de la realitat en lloc de representar-la i, per tant, sense possibilitat d’exhaurir-se, atès que en el seu esdevenir és inesgotable, com les obres d’art.

Una part del procés ha estat, per tant, individual. No obstant això, les sessions de la formació ens han possibilitat fer comú l’experimentació i crear durant quatre mesos en col·lectiu, en diàleg amb totes les integrants i en relació amb els seus bio-arxius.

El bio-arxiu ens ha possibilitat, a partir del diàleg amb artistes brossians, construir un monòleg interior amb el propi present, passat i futur i compartir-lo amb la resta del grup.

Compartir els nostres bio-arxius ens ha permès obrir la mirada a les múltiples formes d’abordar aquest artista polièdric i experimentar la seva obra des de perspectives diferents. Arantxa

Agraïment infinit a la Fundació Brossa, la Bàrbara i la Clara per donar-nos a conèixer l’esperit brossià de la mà d’un grup de dones úniques i precioses. Miriam

Fusionar el bio-arxiu de Brossa amb el meu ha estat un repte complicat però alhora molt motivador que m’ha generat molts aprenentatges diferents. Transitar per aquest recorregut m’ha fet connectar més i millor amb la seva vida, amb la seva manera de ser i estar, però sobretot, m’ha fet endinsar en el seu peculiar procés creatiu. El fet de fusionar-me, de fer intervencions creatives que ens apropessin, buscant nexes, capgirant, reconstruint, badant i qüestionant-me m’ha vinculat molt a aquest autor de manera divertida, un punt enjogassada i trapella. El pare sempre em deia “fent i desfent aprèn l’aprenent”. Doncs això! Fent i desfent moltes vegades per anar trobant aquell punt d’equilibri en el procés expressiu d’una nova creació. Ja m’he fusionat altra vegada…

Potser és això el més important que he descobert: qualsevol procés creatiu està íntimament vinculat amb les teves experiències vitals, cal remirar i transformar. Cristina

Escassegen les oportunitats per aturar-se a mirar la pròpia trajectòria, i vincular-la amb present per continuar el camí. El treball amb el bio-arxiu m’ha permès alterar la percepció lineal del temps i veure’l com una multiplicitat de capes traslúdides. Per a les que no ens hi dediquem són també escassos els moments per crear, i tornar a reviure la sorpresa de veure que en l’art, de Brossa, es troben peces de puzzle que encaixen com si foren pròpies. Gràcies a totes i cadascuna de vosaltres! Núria

Aquest curs ha sigut una excel·lent experiència perquè he pogut conèixer molt més l’obra i la figura de Joan Brossa, realment el “poeta polièdric” que se’ns plantejava. He compartit el temps amb unes companyes de curs molt implicades, que han tret sorprenents treballs artístics. I a més, tot conduït per la Bàrbara i la Clara, que ens hi han transmès amb molt d´afecte i professionalitat l´obra de Joan Brossa. Eva

Bio-Arxius: Amb PASSAT (aprofundint en la vida i la polièdrica obra de Brossa i escorcollant en la vida pròpia) i FUTUR ( imaginant un diàleg entre les dues vides), hem construit un procès creatiu col·lectiu, creat noves obres i noves mirades (PRESENT).

Un curs molt interessant que ja forma part del meu bio-arxiu. Moltes gràcies a totes les persones per impulsar-lo i per compartir-lo. Maite