El meu llibre d’artista (2)

20.06.2016 Batxillerat

La Gemma Paricio, professora de secundària de l’Institut Euclides de Pineda de Mar, també ens ha fet arribar els treballs desenvolupats per l’alumnat de volum de primer de batxillerat artístic a partir del projecte de curs que vàrem proposar El meu llibre d’artista.

El projecte els ha donat l’oportunitat de desenvolupar les capacitats que proposa el currículum de la matèria de volum: cercar, per part de l’alumnat, una plasmació original d’emocions, obrir nous camins d’experimentació que estimulin la creativitat, i dirigir les nostres propostes de treball a l’entorn cultural, social i públic al qual pertanyem a partir de l’elaboració d’un objecte artístic.

El treball desenvolupat posa l’èmfasi en l’aprenentatge procedimental, sense obviar la teoria i la conceptualització.  S’han treballat conceptes relacionats amb l’experimentació de tècniques i mitjans expressius no convencionals com perforar, foradar, retallar, dibuixar, pintar a través del collage, decollage, assemblatge, ready-made, etc. i altres continguts relacionats amb la observació i la recerca com són la reflexió sobre els referents que condicionen el procés i el resultat que han estat les bases teòriques de l’exercici desenvolupat.

A més, el projecte “El llibre objecte” els ha permès treballar diferents competències educatives específiques de volum com són:

• La competència en el domini teoricopràctic de les tècniques i els procediments de la producció artística que incorpora un seguit d’actituds com la recerca, l’organització, l’anàlisi de la informació, el rigor, la destresa, la perseverança, la disciplina i el sentit crític.
  • La competència en la sensibilitat estètica per percebre i reconèixer les qualitats plàstiques de les formes de l’entorn per tal d’expressar-les i la poètica que inspiren les obres artístiques de diferents moviments, estils i èpoques.
  • La competència en la creativitat artística  que es manifesta en la recerca per part de l’alumnat d’una plasmació original dels propis pensaments i emocions.
  • La competència cultural artística per la capacitat de comprendre i saber analitzar des del seu context social i cultural, obres tridimensionals a partir del diferents codis artístics.

El contingut d’aquesta proposta s’ha treballat a partir de l’obra de diversos referents en el món de les arts visuals com són Munari, Zush, Dettmer o Brossa que treballen amb aquest suport (el llibre com a objecte artístic) descontextualitzat del seu origen primari, tenint en compte que allò que ens interessa d’aquestes creacions és la seva dimensió volumètrica i els lligams que puguem establir entre les seves implicacions estètiques i socials.  Per tal de desenvolupar aquest projecte, la seqüència de treball ha estat la següent:

• Activitats dirigides al coneixement del llibre d’artista com a objecte artístic acompanyades de l’observació d’exemples d’obres de Brossa, Barceló, Zush, Dettmer, Laramee, etc.
  • El comentari d’obres i la recerca d’informació a partir del exemples exposats i d’altres nous aportats pels alumnes a partir de la idea de llibre d’artista.
  • Realització d’un o més treballs de creació i experimentació a partir de la realització de diversos esbossos previs i proves.
  • Activitats de presentació i avaluació en grup sobre els resultats dels treballs realitzats.

Els resultats finals, d’una delicadesa extraordinària, es van exposar del 10 al 27 de març a la Biblioteca M. Serra i Moret de Pineda de Mar. L’enhorabona a tots els qui l’heu fet possible!