Dibuixo frases

30.11.2020 Cocreació poètica

A grans trets, podríem dir que l’obra de Joan Brossa és sintètica, meditada, reflexiva i juganera. Els límits de la creació es dilueixen per poder generar poesia des de diferents gèneres expressius. El poeta considerava la poesia com una eina al servei de la comunicació i, com a tal, prenia una forma determinada en funció del context: poesia literària amb rima o sense, d’estructura clàssica o lliure; poesia objectual, de dimensions reduïdes o en format d’instal·lació; poesia visual, de caràcter bidimensional; i, finalment, poesia escènica, per donar moviment al text. Allò que és cert és que, malgrat les nomenclatures, Brossa supera les categories i moltes vegades és difícil establir on acaba un gènere i on comença el següent.

Si parem atenció, per exemple, a la poesia literària de format lliure, i més concretament a la col·lecció de set volums d’Els entra-i-surts del poeta, ens trobarem precisament amb això: què és poesia literària i què és poesia visual? En aquest conjunt, la capacitat creativa del poeta és desbordant: jocs constants amb el lector, experimentació amb la disposició de les paraules, joc amb les espais, intervencions en el paper, intercanvis constants entre el registre escrit i el visual, poemes sentència d’una sola línia, etc. Tot aquest univers ens remet a la tècnica de dibuixar frases que planteja el tarragoní Manuel Moranta, el qual defineix el “dibuix-frase” com un aforisme en el qual la paraula cedeix la meitat del seu país al dibuix. De forma paral·lela, Brossa deia que:

De dia escric poemes, i de nit

em dedico a dibuixar laberints.

Poemes públics, 1974-1975

Aquest exercici creatiu en què la paraula i el dibuix es completen l’un a l’altre en igualtat de condicions, sense que un complementi o sigui secundari, és la proposta que us fem de cara a la setena edició de cocreació poètica a Twitter que proposem cada any entre el 30 de desembre i el 19 de gener des del compte de la Fundació Joan Brossa.

Amb l’etiqueta #dibuixofrases, durant tres setmanes us plantejarem reptes creatius a partir d’alguns poemes de Brossa i d’algunes creacions de Moranta. Esteu preparats per dibuixar frases? Ens veiem a Twitter a partir del 30 de desembre!