Bacants

CIA.NÜR.

Compartir

Bacants és la invitació a participar en una rave salvatge, un acte d’alliberament col·lectiu inspirat per les pulsions dionisíaques més primàries. En aquest ritual de dansa, música electrònica i cant, les Bacants, el cor de dones de la mítica ciutat de Tebes, va mutant i prenent diverses formes per explicar-nos la història del tirà Penteu, llastimós protagonista d’aquesta adaptació lliure de la tragèdia d’Eurípides a través de la qual ens ressonen conflictes actuals com el feixisme, l’ecologisme o el transfeminisme.

La música en directe, element principal de l’escenificació, és el fil conductor d’aquesta obra, que ens portarà a veure els diferents punts de vista d’aquesta tragèdia. A través del techno, la música electrònica, el hip-hop, el rap i la música urbana, es dona veu als personatges clàssics de l’obra, on cos i veu s’ajunten per transportar-nos a un espai festiu on busquen embogir, ballar, cridar i riure com a acte d’alliberació. En aquest ambient, l’espectador es converteix en un assistent més d’aquesta festa: hi ha una interacció fluida entre les intèrprets i el públic per tal d’incloure’l en els rituals dionisíacs, d’incitar-lo a desfer-se dels prejudicis i atrevir-se a ballar. Energia, dansa, vitalitat i explosivitat són el que predomina i es respira durant aquesta rave dionisíaca liderada per les protagonistes de la nostra història, les dones.

La crítica n’ha dit:

  • “Que un grup de dones joves s’atreveixi amb ‘Les bacants’ d’Eurípides a través d’una nova versificació del text, un grapat de cançons força dignes i un espai nou és tota una gesta.” – Andreu Gomila, Time Out
  • “El treball coral està molt ben travat i hi ha una intensitat i un joc de provocacions i contacte prou suggeridor” – Jordi Bordes, El Punt avui

 

Sobre la companyia

La companyia Nür va néixer a l’Institut del Teatre i està formada per actrius que tenen curiositat per trobar nous formats de teatre musical en què, sense perdre la importància de la veu i el moviment, es puguin plantejar noves maneres de percebre el gènere, defugint de les grans produccions musicals que s’estan duent a terme. La veu com a fil conductor, una dramatúrgia de caràcter no-clàssic, el treball horitzontal i honest, tractar temes de caràcter filosòfic i universal, valorar el que es diu i de quina manera es diu i investigar un teatre sense grans infraestructures són els valors des dels quals vol treballar i investigar la companyia. El seu primer espectacle estrenat el 2022 a Dau al Sec, Montedidio, ja deixava intuir la voluntat de la companyia per explorar un format musical que diferia del fet convencional. L’obra partia d’un format coral, sofert i que valorava la puresa i l’ànima de la veu.

Bacants recull el format coral i el porta més enllà. Parteix d’un treball previ fet durant la formació a l’Institut del Teatre en un projecte de creació, on ja es treballa amb el text de Les Bacants, i es crea l’espai sonor amb peces musicals creades per les intèrprets a partir de la música electrònica. Un cop acabat el projecte, es valora el material obtingut i es planteja la possibilitat de continuar desenvolupant el treball de manera professional.

Contextualització de l’obra

En la nostra adaptació, s’escenifica la llibertat i l’èxtasi de la dona en la seva forma més instintiva, que s’enfronta contra el pensament repressiu del tirà de Tebes, Penteu. La nostra escenificació és situada en una rave de dones enmig d’una plaça, en què aquest cor es transforma o es multiplica en els diferents personatges de la tragèdia original. Des de la poesia, la dansa i la música urbana fem sorgir la història clàssica des d’un prisma contemporani, que busca enfrontar a Santiago Abascal amb Samantha Hudson, el pensament neoconservador de VOX amb la revolució sexual del moviment LGTBI.

La voluntat d’aquest projecte és generar tots els espais i els diàlegs de la tragèdia original però filtrant-los amb formes de dansa i de música contemporànies com el twerk, la música electrònica, el techno i la rave. És amb l’espai sonor i les músiques altament rítmiques que volem transportar a l’espectador a una atmosfera d’èxtasi i de trànsit que l’evocarà a les diferents situacions de Les bacants d’Eurípides.

Ara bé, també volem plasmar el contingut de la tragèdia original, posant el focus en la dimensió política que presenten els dos protagonistes per parlar d’alliberament, de gènere, de sexualitat, d’immigració i de futur. És per això que mitjançant els diàlegs i les batalles de rap volem fer palès el seu discurs i connectar amb una problemàtica contemporània: la normalització del pensament neoconservador i d’extrema dreta. Volem aconseguir arribar a un públic jove que busqui en el teatre una experiència sensorial, alhora que vulgui també un espai de reflexió col·lectiva a través del seu cos.

Fotografia: David Ruano