El cop desert

Una creació escènica d’Andrés Corchero, Ana Pérez i Projecte Ingenu a partir d’"El cop desert" de Joan Brossa

Compartir

Projecte Ingenu puja a escena la primera obra de teatre escrita per Joan Brossa l’any 1944. Una peça inèdita i extremadament poètica que convida l’espectadora a una experiència existencialista, trobant-se cara a cara amb les grans qüestions de la vida humana.

A El Cop desert, Projecte Ingenu proposa un somni escènic per redescobrir les parts més profundes de la psique humana.

Joan Brossa va escriure EL COP DESERT a l’edat de vint-i-cinc anys. Significativament subtitulat somni escènic, hi recrea especialitats, efectes i personatges de circ, il·lusionisme i dansa, els situa en plans i contextos inhabituals i els combina amb elements icònics i personatges reals en una successió d’escenes i diàlegs propis de l’univers dels somnis o procedents d’imatges hipnagògiques.

SINOPSI
Un mostrari de personatges circenses (clowns, saltimbanquis, ballarines…) són els habitants d’una mena de “somni” que ens convida a una experiència existencialista que ens situa cara a cara amb les grans qüestions de la vida humana. Una immensa al·legoria, que, molt probablement, és una idealització de les atrocitats de la Guerra Civil.

  1. CONTEXTUALITZACIÓ DE L’OBRA

El cop desert és la primera obra de teatre que escriu Joan Brossa (mecanografiada l’any 1944, possiblement escrita anteriorment). Aquesta peça és inèdita i resta desconeguda perquè el mateix autor no la inclou en l’edició de la seva “Poesia Escènica” publicada del 1973 al 1978 en sis volums per Edicions 62 dins la col·lecció «Clàssics catalans del segle XX».
Gràcies a la tasca investigadora de la Catedràtica de Filologia Catalana Glòria Bordons i al compromís d’Arola Editors amb el teatre català, El cop desert apareix editat per primera vegada en l’edició completa de la Poesia escènica de Joan Brossa que Arola Editors realitza en motiu del Centenari del Naixement del poeta.
Sobre l’origen de la Poesia escènica l’any 1971 el mateix Brossa confessava: «el teatre va venir com una necessitat interior de trobar una quarta dimensió al poema.» Així, confessava que la seva primera intenció l’aproximà més al concepte de happening que no pas al de teatre dramàtic. Aquesta idea de la quarta dimensió del poema (que lliga perfectament amb la mirada de Federico García Lorca: “El teatro es la poesía que se levanta del libro y se hace humana”) es fa evident quan ens aproximem a El cop desert.
El cop desert és una peça extremadament poètica, estilísticament molt propera a la poesia hipnagògica, que és com s’anomena la primera etapa de l’autor, molt condicionada per l’interès en el subconscient (com ho fan els surrealistes). És també és una font immensa d’imatges poètiques, plena de rèpliques amb connexions lingüístiques impossibles que fan explotar el sentit de les paraules.

SOBRE PROJECTE INGENU
És una companyia i grup de recerca teatral nascut a principis de 2014 que aposta per la construcció d’atmosferes escèniques a través del cos, el cant i la tecnologia. En constant evolució estètica, la companyia defuig les estructures narratives convencionals per tal de generar espectacles que convidin el públic a una experiència activa i vivencial construint noves formes de convenció teatral. La seva metodologia de creació es basa en els processos de treball prolongats en el temps –slowtheatre-, que permeten incorporar l’entorn, l’actualitat i les pròpies vivències als espectacles. Això permet que el procés creatiu i l’experiència artística esdevingui un procés d’investigació i de coneixement.
Projecte Ingenu entén el teatre com l’única eina capaç de prefigurar noves formes de relació humana: una eina de transformació, capaç de reinventar la pròpia idea d’ésser humà. Precisament per això, l’acte i l’impuls creatiu de Projecte Ingenu col·loca l’actor al centre, com a pilar fonamental de la poètica escènica per retornar una dimensió humanista a l’experiència del teatre i per aquest motiu sovint promovem experiències d’intervenció comunitària (tallers, peces de creació de teatre comunitari, diàlegs i formació amb gent jove, processos de creació oberts…).
En els seus deu anys de trajectòria, han estrenat deu espectacles, han fet més de mil representacions i han actuat a països com Xile, Regne Unit, Alemanya, Portugal, Hong Kong (Xina) o EUA.