EL COP DESERT projecte ingenu
El cop desert

Un somni escènic de Joan Brossa
Una creació d’Andrés Corchero, Ana Pérez i Projecte Ingenu

Compartir

Projecte Ingenu puja a escena la primera obra de teatre escrita per Joan Brossa. Una peça inèdita que convida l’espectadora a una experiència existencialista: trobar-se cara a cara amb les grans qüestions de la vida humana.

Andrés Corchero i Ana Pérez codirigeixen la nova proposta escènica de Projecte Ingenu, El cop desert. El dotzè espectacle de la companyia puja a escena el primer text dramàtic de Joan Brossa (mecanografiat l’any 1944, possiblement escrit anteriorment), que no apareix publicat fins que, arrel del centenari del naixement del poeta, es publica la Poesia Escènica Completa.
El cop desert és una proposta híbrida que, barrejant teatre de text, dansa i instal·lació sonora, proposa un somni escènic per redescobrir les parts més profundes de la psique humana. Georgina Avilés Sarrias, Toni Guillemat Àlvarez, Anna Pérez Moya, Mireia Sala Aresté i Neus Pàmies Juárez són les encarregades de representar l’auca de personatges de naturalesa fantàstica que habiten aquest text impossible de representar. Un mostrari de personatges circenses (clowns, saltimbanquis, ballarines…) són els habitants d’una mena de “somni” que ens convida a una experiència existencialista que ens situa cara a cara amb les grans qüestions de la vida humana.

SINOPSI
En un bosc mecànic, màgic, uns peculiars éssers juguen a habitar els personatges que neixen de l’ensomni d’algun poeta mig endormiscat. Tot allò que sembli real, serà només això, una semblança, un teatrí, un joc de mans, una partitura, un circ, un ballet, una òpera, una manera d’assajar la representació d’una realitat impossible. Potser és aquesta la tasca de qualsevol fet escènic, qui ho sap, potser Joan Brossa…

 

LA CRÍTICA N’HA DIT:

  • “‘El cop desert’ mereix una visita encara que només sigui per confirmar la grandesa de Brossa i tot el que ens queda per fer per assumir-lo.” – Andreu Gomila, Time Out
  • “Una proposta treballada amb honestedat, rigor i esforçada imaginació.” – Ramón Oliver, Recomana
  • “Si un es deixa anar, sentirà com si algú li relaxés el front amb un petó càlid i inexpert.” – Jordi Bordes, Recomana
  • “Faran bé els espectadors que triïn aquest espectacle de posar-se en la pell del voyeur, del visitant d’una exposició o simplement del xafarder de balcó darrere d’una persiana per veure i escoltar tot el que passa davant seu.” – Andreu Sotorra, Clip de teatre

 

SOBRE ‘EL COP DESERT’, DE JOAN BROSSA
Joan Brossa va escriure El cop desert a l’edat de vint-i-cinc anys. Significativament subtitulat somni escènic, hi recrea especialitats, efectes i personatges de circ, il·lusionisme i dansa, els situa en plans i contextos inhabituals i els combina amb elements icònics i personatges reals en una successió d’escenes i diàlegs propis de l’univers dels somnis o procedents d’imatges hipnagògiques. El cop desert és una peça extremament poètica, estilísticament molt propera a la poesia hipnagògica, que és com s’anomena la primera etapa de l’autor, molt condicionada per l’interès en el subconscient (com ho fan els surrealistes). És també és una font immensa d’imatges poètiques, plena de rèpliques amb connexions lingüístiques impossibles que fan explotar el sentit de les paraules.
Apareix editada per primera vegada en l’edició completa de la Poesia escènica de Joan Brossa que Arola Editors realitza amb motiu del centenari del naixement del poeta. Sobre l’origen de la Poesia escènica l’any 1971 el mateix Brossa confessava: «el teatre va venir com una necessitat interior de trobar una quarta dimensió al poema.» Així, confessava que la seva primera intenció l’aproximà més al concepte de happening que no pas al de teatre dramàtic. Aquesta idea de la quarta dimensió del poema (que lliga perfectament amb la mirada de Federico García Lorca: “El teatro es la poesía que se levanta del libro y se hace humana”) es fa evident quan ens aproximem a El cop desert.

SOBRE PROJECTE INGENU
És una companyia i un grup de recerca teatral nascut a principis de 2014 que aposta per la construcció d’atmosferes escèniques a través del cos, el cant i la tecnologia. En constant evolució estètica, la companyia defuig les estructures narratives convencionals per tal de generar espectacles que convidin el públic a una experiència activa i vivencial construint noves formes de convenció teatral.
Més informació