Relatoria del Projecte 918

25.04.2024 Servei educatiu
pòdcast projecte 918

En el marc del programa Variacions, durant el curs escolar 2023-23 el Centre de les Arts Lliures ha desenvolupat el Projecte 918 amb els alumnes de 2n d’ESO de l’Institut-Escola Baldomer Solà. Ubicada al barri de Sant Roc de Badalona, l’escola és un centre d’alta complexitat en què existeixen elevades taxes d’absentisme per part de l’alumnat que, a més, mostra problemes de concentració a l’aula i desinterès. En col·laboració amb Xarxa Ràdios Comunitàries de Barcelona (XRCB) i BitLab, el Projecte 918 ha plantejat un projecte radiofònic en format entrevista sonora.

Amb l’objectiu de millorar el benestar emocional dels alumnes i, alhora, generar un reconeixement col·lectiu i subjectiu d’aquests hàbits d’escolta i de convivència, els alumnes de 2n d’ESO del centre escolar han creat un pòdcast en què han mostrat la singularitat del barri de Sant Roc. L’Aitana Vélez, del col·lectiu Cinc Cèntims, la Sílvia Galí, coordinadora del Departament d’Educació de la Fundació Joan Brossa, i l’Ona Sallas, docent del centre escolar, n’han fet l’acompanyament.

Durant la conceptualització del projecte, s’ha establert contacte amb la Xarxa de Ràdios Comunitàries de Barcelona (XRCB) i el grup de música Balma per col·laborar en el resultat final i en l’enregistrament del  pòdcast. A més, s’han realitzat diverses trucades i reunions per iniciar el projecte a l’institut. En aquest sentit, s’ha mantingut una trobada amb l’Ona Sallas Batlle, docent de l’IES Baldomer i Solà, per entendre millor les necessitats del centre, caracteritzat per altes taxes d’absentisme i problemes d’exclusió social. A partir d’aquesta trobada, s’ha desenvolupat un projecte de sis setmanes, dividit en tres setmanes per cada classe, amb l’objectiu de treballar competències relacionades amb el benestar emocional dels estudiants.

El projecte s’ha dividit en quatre fases principals:

• La fase d’introducció: centrada en l’autoconeixement i l’exploració dels sons personals.
  • La fase d’escolta activa de l’entorn: en ella els alumnes han sortit de l’aula per identificar sons rellevants al seu entorn i enregistrar-los.
  • La fase d’entrevistes sobre històries personals del barri, amb la col·laboració dels músics Gerard Canillas i Bernat Mola per a l’enregistrament i muntatge final del pòdcast.
  • I, finalment, la mostra final: consistent en la presentació dels resultats del projecte al Consorci de Badalona Sud.  Aquesta fase ha inclòs també una presentació dels dos capítols del pòdcast (d’una durada de 20 minuts cadascun) a la resta d’alumnes de l’escola, acompanyada d’un pica-pica i d’una petita mostra expositiva de les fitxes i els mapes generats durant el projecte.

A través del Projecte 918, els alumnes de l’Escola Baldomer Solà han pogut explorar el seu entorn, compartir les seves experiències personals i sentir-se partícips en la creació d’un projecte significatiu per a ells i la seva comunitat.

SOBRE VARIACIONS
Aprendre és variar, transformar, reinterpretar. Aprendre és repetir diferent, reinventar, imaginar noves maneres de fer, tot coneixent-ne, o no, les influències d’aquests actes. El programa Variacions pretén ser un disparador d’idees i metodologies a càrrec d’artistes residents al Centre de les Arts Lliures, que treballaran amb una escola de primària o secundària duent a terme propostes híbrides entre l’art i la pedagogia. L’objectiu del programa és acompanyar i participar amb l’equip docent del centre en la creació de projectes artístics i pedagògics –i en l’intercanvi de coneixements que es generen en aquestes zones de contacte–. A més, planteja la possibilitat de mostrar, dins la programació de la Brossa, i en el format més adequat, els processos o els resultats del projecte.

Recentment, la Brossa ha obert nova convocatòria del programa Variacions per al curs 2024-25. Els centres educatius interessats a participar-hi poden presentar la seva candidatura fins al 6 de maig.