La Fundació Joan Brossa presenta el Centre de les Arts Lliures de Barcelona

28.05.2021 Fundació

La Fundació Joan Brossa desplegarà un projecte cultural singular i únic a Barcelona, tant pel que fa a la programació com en relació amb els usos dels seus espais.

El nou Centre de les Arts Lliures de Barcelona, que obrirà les seves portes a mitjans desembre de 2021, serà un espai de creació multidisciplinària que abraçarà tots els àmbits i disciplines artístiques que tinguin a veure amb la paraula, la imatge i l’acció.

Comptarà amb una direcció col·legiada formada per Judith Barnés (responsable dels programes de mediació), Maria Canelles (responsable del programa expositiu) i Marc Chornet (responsable del programa de les arts en viu).

El seu objectiu serà el de vetllar per preservar el llegat i la memòria de Joan Brossa des del present i en totes les seves vessants creatives i, a la vegada, esdevenir un centre on es transgredeixin les arts, erigint-se com la casa de la creació contemporània dedicada a l’experimentació, a l’estudi de nous llenguatges expressius, a l’exhibició i a la divulgació.

El nou equipament no serà concebut com un museu ni com un teatre, sinó que serà un centre expositiu i un espai dedicat a l’exhibició teatral i a les arts en viu que posarà l’èmfasi en la visualització de processos creatius i que serà especialment sensible amb les noves generacions.

REHABILITACIÓ DE LA SECA

El nou Centre de les Arts Lliures de Barcelona unifica les dues activitats que es portaven a terme a l’edifici de l’antiga casa de la moneda de La Seca, un edifici del segle XIV ubicat al bell mig del barri de La Ribera i que és, majoritàriament, de titularitat municipal. L’encarregada de la rehabilitació d’aquest edifici i de projectar els nous usos i distribucions dels espais del nou equipament és l’arquitecta Meritxell Inaraja.

L’edifici s’organitza en tres plantes al voltant d’un pati on s’ubicarà la cafeteria, espai central que unificarà les dues “Seques”. L’edifici doncs, s’organitzarà de la manera següent: la planta de baix tindrà la seva entrada principal i es destinarà a desplegar-hi l’activitat teatral; la primera planta estarà dedicada a Brossa, tant com per visibilitzar-ne el patrimoni creatiu que ens ha deixat com a rellegir-lo; i la part que dona al carrer de la Seca centralitzarà les propostes més properes a la nova contemporaneïtat.

El nou equipament s’adreçarà especialment a joves, creadors i investigadors des d’una dimensió també creativa, i treballarà amb els centres educatius a la vegada que s’integrarà amb el teixit associatiu i cultural del barri i de la ciutat per arribar a tots els públics.

PARAULA, IMATGE I ACCIÓ: EL TRINOMI QUE DEFINIRÀ EL PROGRAMA DEL CENTRE DE LES ARTS LLIURES

La paraula que transita, la imatge que es mou i el cos que parla. Aquestes tres idees determinaran una programació en què la poesia experimental i d’acció i les arts escèniques tindran un paper destacat.
Més enllà de ser l’espai de referència de Joan Brossa, el Centre de les Arts Lliures de Barcelona tindrà entre els seus objectius principals:

1.- Promoure la creació, el pensament i la formació de pràctiques contemporànies des d’un punt de vista polièdric i multidisciplinari.

2.- Acollir propostes de joves creadors i investigadors emergents en totes les disciplines brossianes i establir diàlegs interdisciplinaris i intergeneracionals per treballar en els tres temps: passat, present i futur. A més a més, s’obriran els processos creatius per compartir-los amb la societat i donar-los visibilitat.

3.- Articular un projecte educatiu expandit i vehicular-lo utilitzant els processos de creació com a base de l’aprenentatge i la innovació i integrant-los en la programació global.

4.- Conservar, exhibir i difondre el llegat de Joan Brossa i promoure l’esperit interdisciplinari i transgressor de la seva producció entre les noves generacions.

5.- Internacionalitzar i intercanviar projectes amb l’objectiu de fomentar una major difusió de les arts literàries, visuals i escèniques catalanes més enllà de les nostres fronteres.

>> DESCARREGUEU-VOS EL DOSSIER DE PREMSA <<

>> DESCARREGUEU-VOS EL MANIFEST <<