Neix l’Escola Brossa, el nou projecte formatiu de la Fundació Joan Brossa

28.06.2024 Pensament

equip escola brossa amb Remedios Zafra
  • L’Escola Brossa és el nou espai per a l’exploració, la creació i l’aprofundiment en els àmbits de la poesia i l’escena de la ciutat de Barcelona. Amb la coordinació de Roser Casamayor, oferirà cursos, tallers i seminaris per a tots els públics.
  • Eduard Escoffet, Bartomeu Crespí, Laura G. Ortensi, Blanca Llum Vidal i Alberto Cortés seran els docents dels Cursos de tardor 2024 de l’Escola Brossa.

La Fundació Joan Brossa ha inaugurat l’Escola Brossa, un espai de trobada per a persones interessades a alliberar les pràctiques artístiques  de mètodes i disciplines convencionals. A partir d’octubre del 2024 aquest espai curat i comissariat per Roser Casamayor oferirà una  extensa programació de cursos, tallers i seminaris adreçats a públic professional i general que, de la mà d’artistes i creadors de tota mena, convidaran a explorar els àmbits de la poesia i l’escena i crear fora dels marges establerts.

Segons ha explicat Casamayor durant la inauguració del projecte, l’Escola Brossa neix amb l’objectiu de “crear una comunitat de persones que tingui ganes d’explorar en la hibridació de les arts”. Tenint sempre com a referent primer Brossa -que entenia la poesia com un espai d’experimentació radical i de fusió dels gèneres- l’Escola Brossa es posiciona com una escola de creació, com un centre de diàleg i de qüestionament de la separació entre disciplines artístiques. “Busquem crear un context d’experimentació, de reflexió i de resistència al voltant del treball creatiu en un sentit ampli”, ha assegurat Casamayor.

CURSOS TARDOR 2024
Eduard Escoffet, Bartomeu Crespí, Laura G. Ortensi, Blanca Llum Vidal i Alberto Cortés seran els docents dels Cursos de tardor de l’Escola Brossa, que es duran a terme d’octubre a desembre. Del 8 al 22 d’octubre, el poeta i músic Eduard Escoffet impartirà el curs “Poesia sonora internacional: veu, cos i acció”. Una introducció a la poesia sonora europea des dels anys 50 fins a l’actualitat. Del 29 d’octubre al 10 de desembre, el poeta Bartomeu Crespí oferirà el taller “De la poesia sonora a l’electrovers”, una aproximació pràctica entre el poema escrit i la música electrònica. Del 14 al 21 de novembre, la poeta Blanca Llum Vidal presentarà “El dolor vol que se li faci lloc”, un curs que vol reflexionar sobre el concepte de dolor. I d’octubre a desembre, la poeta i filòloga Laura G. Ortensi impartirà “Com un lladre he forçat l’horitzó”, un recorregut infal·lible per acostar-nos a la lectura i l’escriptura de la poesia catalana d’avui. I, del 19 al 21 de novembre, el creador i performer Alberto Cortés proposarà el “Laboratori d’acompanyament de processos artístics”, una mirada personalitzada d’un dels artistes del moment.

REMEDIOS ZAFRA INAUGURA L’ESCOLA BROSSA
L’escriptora i assagista Remedios Zafra ha estat l’encarregada d’impartir la lliçó inaugural de l’Escola Brossa. Sota el títol Lo difícilmente  narrable, l’escriptora ha parlat del valor del treball intel·lectual i artístic, sobre la transformació d’aquesta pràctica en treball i sobre la motivació que porta a dedicar-s’hi plenament”. El pensament de la Remedios connecta amb l’Escola Brossa en molts sentits”, ha explicat Roser Casamayor durant la inauguració. En primer lloc, perquè situa la motivació al centre de la seva activitat. “Volem que l’Escola Brossa sigui un espai de creació mogut per la idea d’entusiasme íntim”, ha explicat. “Per aquell entusiasme actiu que prové de la passió (connectant amb la mateixa etimologia, ethos), motor que anima a la pràctica”. En segon lloc, perquè connecta amb l’activitat del projecte: “el cos serà el lloc central a l’Escola Brossa”, ha comentat Casamayor. “Volem que l’Escola Brossa sigui tant un espai de creació des de i amb el gest, però també reivindiquem la creació i el pensament literaris i intel·lectuals fora del llibre”, ha afegit. En tercer lloc, situant l’experimentació i el joc al centre de la creació. “L’Escola Brossa neix com un espai de formació que posa èmfasi en l’experimentació com a motor i en els nous  llenguatges. I que, a partir d’aquí, permeti obrir mirades i posar al centre possibles marges”, ha explicat Casamayor.

PREU D’OBERTURA
L’Escola Brossa ofereix un preu especial d’obertura per a inscripcions per als cursos de tardor fetes fins al 12 de juliol.
Consulta aquí la programació >>