Curs a cura de Blanca Llum Vidal amb Sebastià Perelló, Valentín Roma i Arnau Pons
A partir de la idea de Marguerite Duras que posa nom a aquest curs, El dolor vol que se li faci un lloc, us proposem tres sessions en les quals farem un recorregut per una sèrie d’obres que, des de la seva diferència i des de les seves circumstàncies particulars d’escriptura, poden arribar a confluir per tal de crear un mosaic que tal vegada es podria traduir amb la següent reflexió de Georg Büchner: «la més lleu punxada de dolor —mal que es faci sentir en un àtom solament— és una esquerda de dalt a baix a la creació».
Entenent, per tant, que el dolor és una experiència radical en la mesura que toca l’arrel (de l’individu i de les relacions socials, polítiques, amoroses i ètiques) i que cada dolor genera noves realitats i noves maneres de situar-se en el món, plantegem aquest curs com una lectura conjunta i un comentari col·lectiu de diferents fragments d’uns quants llibres. Així, anirem des del dolor dels supervivents del totalitarisme i des del dolor vinculat a la tortura i al ressentiment fins al dolor que travessa la sexualitat i el gènere i fins al misteri d’un dolor que emmudeix, però que no es pot definir ni categoritzar.
PROGRAMA
1a sessió: Sexualitat i gènere, amb Blanca Llum Vidal i Sebastià Perelló
Data: 14 de novembre
Lectures:
– Unsex me!, de Jaume Ferrer
– Veus al ras, de Sebastià Perelló
2a sessió: Totalitarisme: tortura i ressentiment, amb Valentín Roma
Data: 21 de novembre
En els últims anys hem assistit a una lenta recapitulació política de l’escriptura de Marguerite Duras. No obstant això, tal com ha passat amb aquells llibres que aprofundien en certs aspectes escabrosos per a la moralitat normativa, aquestes noves aproximacions també van acudir a un mateix patró interpretatiu, que passava per aïllar els seus textos respecte del context literari i ideològic de l’època. El dolor (1985) és potser un exemple eloqüent d’aquestes operacions recents, de manera que la sessió dedicada a aquesta obra s’ocuparà de reubicar-la dins d’una generació, la dels militants comunistes francesos dels anys cinquanta que, durant l’últim terç del segle XX, van indagar sobre el significat de la noció de comunitat en l’esfera pública.
Lectures:
—El dolor, de Marguerite Duras
3a sessió: L’amor, amb Arnau Pons
Data: 28 de novembre
L’amor sol fornir sovint un terreny de disputa, més que no pas de concòrdia, sobretot quan hi intervenen unes consciències que hi furguen amb el seu propi art i gairebé fora de si. D’aquesta manera, el desig, el dolor i el plaer poden formar un triangle crític. Quan s’ancori en els mals de la història i de la societat, farà esclatar tota la literatura amb una forma nova.
Lectures:
— Una tria de poemes, traduïts al català, de Paul Celan i d’Ingeborg Bachmann, repartits entre els assistents. Es pot consultar el recull Reixes de llengua, de Celan (LaBreu, 2019).
—Marguerite Duras, L’home que seu al passadís, traducció i epíleg d’Arnau Pons (Afers, 2023).
—Ingeborg Bachmann, “Ondina se’n va”, El trentè any, traducció de Clara Formosa (Cràter, 2023).
BLANCA LLUM VIDAL
És treballadora social, escriptora, performer. De la seva poesia, despunta sobretot la relació amb el llenguatge, pedra primera, espai d’investigació fònica i semàntica. Ha publicat, entre molts d’altres, Punyetera flor (2014) i La princesa sou vós (2022). Pel que fa a la seva producció intel·lectual, destaca que ha estudiat, traduït i editat autors tan diversos com Rodoreda, Guimerà, Celan, Duras, Capmany, March, Blanchot, Kafka, Arendt, Hersch i Català, entre d’altres.
VALENTÍN ROMA
És novel·lista i historiador de l’art. Doctor en Filosofia per la Southampton University, Winchester School of Art, des de 2016 dirigeix La Virreina Centre de la Imatge (Barcelona). L’any 2022 va comissariar la més completa exposició sobre Marguerite Dures de quantes s’han realitzat fins al moment en el context nacional i internacional. Aquell mateix any, va escriure l’epíleg titulat «Paraules terminals», per a la reedició de l’últim llibre de Dures, Nada más (ed. Perifèrica).
És autor de la trilogia narrativa L’infermer de Lenin (2017), Retrat del futbolista adolescent (2022) i El capitalista simbòlic (2022), tots ells en el segell Perifèrica (Càceres). També ha escrit els assajos Rostres (2011, ed. Perifèrica) i Dinou apagades i un centelleig (2020, ed. Arcàdia). L’any 2025 publicarà una nova novel·la amb el títol d’Els trigèmins.
SEBASTIÀ PERELLÓ
Ha estat professor de llengua catalana i literatura. Ha col·laborat extensament amb la UIB i amb altres institucions, tant en la coordinació d’activitats, com amb la impartició de cursos i conferències sobre narrativa, literatura i viatges, sobre insularitat, paisatge en el món literari, també sobre el vi en la literatura, i ha investigat el mite de l’Europa literària, etc. També ha publicat diversos treballs de crítica literària en diversos mitjans. Ha format part de la junta del Pen Català del 2005 al 2010. Ha fet alguna incursió en la intersecció entre fotografia i poesia.
ARNAU PONS
És poeta, assagista, traductor; també especialista en l’obra de Paul Celan en l’àmbit internacional i guardonat amb el Premio Nacional de Traducción (2015); d’entre els seus darrers llibres, cal destacar Amb aquestes mans (Edicions Poncianes, 2021) i Artaud, cruz entre dos rostros (HyO, 2023).
INFORMACIÓ IMPORTANT
– Els cursos tenen places limitades.
– Les inscripcions es poden tramitar a través del formulari. Només seran definitives un cop efectuat el pagament del curs dins del termini indicat. En cas de no fer el pagament en aquest termini, la plaça quedarà alliberada. Un cop tramitat el pagament, l’alumne rebrà un correu electrònic de confirmació amb el tiquet de compra, si no el reps posa’t en contacte amb l’Escola Brossa a escolabrossa@fundaciojoanbrossa.cat.
– Si les circumstàncies ho requereixen, la programació i/o calendari del curs es podran modificar. Les persones inscrites en seran informades convenientment.
– Després de la primera sessió no es tornarà l’import. Si no es pot assistir al curs, s’haurà d’avisar a escolabrossa@fundaciojoanbrossa.cat amb un mínim 10 dies d’antelació abans de l’inici del curs. En el cas que l’alumne es doni de baixa, se li retornarà el 75 % de la matrícula, sempre que ho comuniqui, com a mínim, amb 10 dies d’antelació. En cas contrari, només es reemborsarà la meitat de l’import.
– Perquè el curs es pugui fer, caldrà que tingui un mínim d’alumnes inscrits. Si no arriba a aquest mínim, quedarà anul·lat i l’alumne tindrà l’opció d’apuntar-se en un altre curs del mateix trimestre pagant la diferència d’import, si s’escau(i sempre que hi hagi places lliures), o es tornarà l’import del curs (100 %). Si el mateix curs es repeteix més endavant, s’avisarà l’alumne amb antelació.
– En cas que l’alumne sigui menor d’edat, haurà d’escriure un correu a escolabrossa@fundaciobrossa.