Pla d’Impuls a la Lectura

18.11.2015 Primària

A l’Escola Palau de Palau-solità i Plegamans s’ha dut a terme el programa “Pla d’Impuls a la Lectura” que proposa el Departament d’Educació. La poesia de Joan Brossa ens va servir per treballar amb infantil i primària un dels temes plantejats: fer prediccions.

Abans de proposar-lo als alumnes, però, vàrem fer una sessió formativa amb tot el claustre per tal de conèixer qui era Joan Brossa i en què consistia la seva poesia. Aquesta primera aproximació va permetre que cada mestre desenvolupés un treball específic amb els seus alumnes a partir de l’obra de l’autor i que en fes, posteriorment, una avaluació a partir dels resultats assolits.

Aquí teniu la proposta de gradació per cicles que vàrem fer a l’hora de fer prediccions amb els alumnes a partir de la poesia de Brossa:

Cicle inicial:

Faig servir el títol del poema.

Cicle mitjà:

Faig servir el títol del poema.
Em faig preguntes i les vaig responent mentre llegeixo.
Faig servir el que sé del poeta i de la seva obra.

Cicle superior:

Faig servir el títol del llibre.
Em faig preguntes i les vaig responent mentre llegeixo.
Faig servir el que sé del poeta i de la seva obra.
Busco informació per veure si ho he encertat o no, si parla sobre allò que m’havia imaginat o no, etc.
Si no ho entenc, m’aturo i torno a llegir.

Per tal de dur a terme aquest procés, cada mestre va fer una sessió de modelatge en què consensuava i acordava el procediment a seguir amb els alumnes. Una vegada els alumnes van acabar la feina, el mestre va valorar el grau d’assimilació assumit per part dels alumnes amb la creació d’un poema inspirat en l’obra de Brossa. En el meu cas vaig demanar als alumnes d’educació especial de 4t de primària que creessin un titella brossià a partir del conte de “La gallineta”. La veritat és que van sortir coses molt xules!

Una vegada tots els alumnes de primària del centre varen desenvolupar els seus treballs, es va proposar que per Sant Jordi, en lloc de fet els “Jocs Florals” que organitzem cada any, es fessin un “Jocs Brossials”. En aquesta activitat també van participar els alumnes d’educació infantil.

Així doncs, tots els passadissos de l’escola es van omplir de poesia inspirada en l’obra de l’autor. Un jurat format per mestres del centre van escollir-ne els millors. El dia de sant Jordi es van lliurar els diplomes als guanyadors.

Teia Moner

Pedagoga terapeuta de l’Escola Palau