Dialogar, preguntar, crear. Un acostament a l’Arxiu Joan Brossa amb l’Institut Milà i Fontanals
Tu només veus aquesta capsa,
però sàpigues que conté una
sèrie variada de capses
en progressió creixent.
Joan Brossa (Poemes públics, 1987)
Esbossos d’escriptura; cartes intercanviades amb amistats i/o artistes; llibres, revistes i altres publicacions; objectes de màgia, llibres d’artista i àlbums de postals… Tots aquests materials són com les parts d’un cos, un organisme viu, que ens permet acostar-nos al procés creatiu de Joan Brossa, i que configuren entre totes el seu Arxiu, un fons dipositat al Centre de Documentació (CEDOC) del Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA).
Durant aquest curs hem treballat amb l’alumnat de primer de Batxillerat de l’Institut Milà i Fontanals com articular una visita i una activitat centrada en aquest Arxiu. En aquesta breu reflexió sobre les metodologies i activitats dutes a terme durant cinc sessions, compartirem amb vosaltres, transformant també aquest text en un breu arxiu, algunes imatges dels materials de treball creats i compartits a l’aula.
Com acostar-nos a l’Arxiu? Dialogar i obrir preguntes
A causa de la pandèmia no ha estat possible visitar l’Arxiu Joan Brossa de forma presencial, però sí veure un enregistrament d’una aproximació a aquest per la Glòria Bordons, doctora en filologia catalana, i especialista en Joan Brossa, que investiga el seu arxiu des de fa molts anys. A partir d’aquí ens hem acostat amb l’alumnat a la figura del poeta i també hem fet una introducció a com s’articula una activitat educativa, per a després, a partir del debat, arribar a una primera definició de les diferents fases que la visita a l’arxiu i la concepció d’una activitat associada podrien tenir.
Durant les diferents sessions treballem a partir del diàleg compartit i d’un procés d’indagació constant. Des del primer dia obrim una llarga conversa a partir de la qual, sorgeixen preguntes, que es transformen en temes i línies de treball. Així, del treball amb el grup classe a les primeres sessions, hem passat a articular grups més petits, i, finalment hem fet una posada en comú del que cadascun ha fet, obrint la reflexió de com, treballant per separat, alhora, treballàvem juntes. Així, a l’aula hem descobert que és molt enriquidor articular la concepció d’una nova activitat amb la creació de grups de treball a partir de les temàtiques proposades per cadascun d’aquests, per al final configurar una proposta d’una activitat concebuda a partir de les diferents aportacions de cada grup. Al llarg de les quatre sessions hem treballat diverses preguntes que han determinat els sis equips de treball.
A la darrera sessió, de nou a partir de la conversa i les reflexions compartides, i d’una posada en comú de les propostes dels grups de treball, hem anat dibuixant a la pissarra un mapa, una cartografia d’accions que recorrerem en la fase final d’ideació i escriptura del guió de l’activitat educativa, que durem a terme el curs vinent.
Cloe Masotta
Mediadora. Fundació Joan Brossa