CONSTRUÏM UN ARXIU PANDÈMIC

18.02.2021 Grup de treball

Com Brossa, aterrem a la realitat concreta i mantenim un estat receptiu. De fet, la situació actual per la qual estem passant no deixa indiferent ningú. Si bé des de la creació és possible canalitzar emocions, verbalitzar inquietuds i pors, activar pensaments en clau de present i de futur, des de l’arxiu, en canvi, podem enregistrar, acollir, catalogar, estructurar un discurs i donar forma a uns materials. Del fet de posar damunt d’una balança l’esperit creatiu de Joan Brossa, en allò que té de reflexiu, de quotidià, d’actual, i la voluntat de documentar una realitat tan extraordinària com l’actual, neix el projecte educatiu ‘Arxiu pandèmic’.

Aquesta proposta va ser presentada ahir al col·lectiu de docents que conformen el grup de treball. El projecte es planteja d’una forma totalment oberta i està estructurat en tres fases: la primera, dedicada a presentar la proposta als alumnes i a triar el contenidor que acollirà l’arxiu; la segona, centrada en el procés de recollida de materials i de reflexió al voltant de la idea d’acumulació i de catalogació; i la tercera, plantejada com un exercici de creació col·lectiu que tanqui l’experiència viscuda.

La temporalitat del projecte serà d’un mínim de tres mesos per incidir en la importància de crear un arxiu que reposi i en la necessitat de donar temps al caràcter acumulatiu del procés. El contenidor, la catalogació i la creació final es plantegen d’una forma totalment lliure en funció de les necessitats de cada centre. En conjunt, la dinàmica pot ser adaptada a tots els nivells educatius.

Des de la Fundació Joan Brossa encetem aquesta idea com una prova pilot que pot esdevenir un punt de partida per potenciar l’entrada dels arxius creatius a les aules. Al final d’aquest curs es farà una avaluació del projecte amb els docents que hagin participat de la proposta amb la voluntat d’enriquir-la i de continuar desenvolupant-la de cara al curs 2021-2022.