Arxiu pandèmic a El Puig

31.05.2021 Grup de treball

A partir de l’encàrrec que ens va traslladar la Fundació Joan Brossa el grup Pedraforca de Cicle Superior de Primària de l’Escola Cooperativa El Puig hem realitzat un arxiu que té relació amb aquest any 2020-2021 que ens ha tocat viure. Es tractava de recollir paraules, objectes o idees que ens poguessin ajudar a fer un petit arxiu d’aquest curs tan especial de “pandèmia”. La idea era que quan l’arxiu fos ple amb les aportacions de tothom faríem un treball creatiu a partir dels documents arxivats.

El diàleg a partir dels moments dolorosos viscuts en època de confinament no ha estat gens fàcils durant aquest curs. El dolor, la preocupació i, en especial, la por dominaven les rotllanes en els moments de parlar d’aquells dies ben difícils de viure. El treball amb l’arxiu pandèmic, de forma subtil, ha permès expressar emocions que potser d’altra manera no haguessin aflorat. Les paraules trobades més o menys a l’atzar en diaris i revistes i exposades amb un cert ordre intern deixen llegir entre línies moltes idees que en cap cas s’han fet explícites per altres vies habituals a l’Escola, ni tan sols en un clima de confiança.

A partir de la proposta i de forma autònoma, nois i noies van anar fent aportacions a l’arxiu en forma de dibuixos o paraules durant unes quantes setmanes. De tant en tant, anàvem revisant el contingut de l’arxiu i anàvem valorant el valor documental i de significats dels objectes recollits. El contenidor de l’arxiu ha estat una capsa de cartró blanca amb una definició de la paraula “arxiu” definida pel DIEC a la part frontal. Tots i totes podien fer-hi aportacions en el moment que creguessin convenient.

A finals del mes d’abril i en el curs d’alguna de les revisions dels documents recollits va sorgir la idea de treballar amb la tècnica dels “automatismes”. Aquesta tècnica treballa amb retalls de diaris o revistes i, de manera més o menys planificada, es realitzen missatges que posen a qui els llegeix en situació d’interrogació o de reflexió. Aquest moment creatiu compartit, dialogat i contrastat va posar els nois i noies en situació de mobilitzar les habilitats de pensament superiors per portar de l’esborrany ple de retalls a la concreció poètica definitiva.

Aquest lloc web recull diversos moments del treball amb l’arxiu. També expliquem quin va ser el criteri consensuat d’ordre de l’arxiu creatiu generat. Establir un ordre va ser un moment molt interessant perquè va ser molt ric en matisos i aportacions per part de tots i totes. El treball va comptar amb el modelatge de dos arxius propers. Vam fer una visita a la Biblioteca l’Ateneu i a l’Arxiu Municipal tot observant el treball que s’hi fa i les normes que els fan possibles. En el debat sobre els criteris els nois i noies van adonar-se que hi havia maneres de fer-ho més o menys complexes. La complexitat no descartava un tipus d’ordre però sí que complicava molt la classificació dels documents generats. Finalment, la idea d’endreçar el treball per la primera inicial va guanyar força i es va fer material. Així doncs la seva veu individual ha esdevingut la veu col·lectiva amb el treball que compilem en aquest lloc web.

Moltes gràcies a Fundació Joan Brossa per haver-nos posat en situació de crear i pensar a partir del records del camí difícil de la pandèmia i el confinament inscrit en el subconscient de tots i totes.

Patrici Batalla

Mestre de l’Escola Cooperativa El Puig