El Programa d’Investigació Curatorial (P.I.C.) és un dispositiu d’aprenentatge i experimentació en el camp de la creació, la investigació i la curadoria artística que té com a objectiu la creació d’un espai de recerca i de generació de coneixement compartit que explori, qüestioni i respongui críticament a projectes específics. Gràcies a la complicitat amb la Sala d’Art Jove del Departament de Joventut de la Generalitat de Catalunya, el programa s’orienta a artistes i investigadores seleccionades (a través de convocatòria oberta) de Sala dels darrers tres anys que desitgin conèixer de prop un procés expositiu i tinguin un interès en el treball i el pensament col·lectiu.
El P.I.C. se situa com el camp de recerca de la tensió que estructura el Centre de les Arts Lliures: la tensió entre la memòria i la innovació, i ho fa a partir del llenguatge curatorial, entès aquí com una pràctica instal·lativa, discursiva, híbrida i performativa. És, doncs, un equip de treball que parteix sempre d’un context d’investigació determinat, proposat des del centre cultural, i que obre preguntes per a la programació futura.
El programa té una durada de sis mesos i es divideix en dues fases: la primera fase està enfocada a la creació de l’espai i la dinàmica de treball a partir de converses, visites guiades, tallers i altres pràctiques que ajudin a endinsar-se en el procés expositiu i el context del projecte, amb l’acompanyament necessari de l’equip del centre per tal de que es generin les primeres preguntes per a la investigació. La segona fase està dotada d’honoraris i consisteix en el desenvolupament i la concreció d’una proposta expositiva/performativa/híbrida, amb un pressupost de producció, que s’exhibeix al Centre de les Arts Lliures en plena temporada.
L’edició d’enguany, formada per Max Azemar, Luca Calderó i Salva G. Ojeda i coordinada per Júlia Zapata (artista resident del PIC 2022), consisteix en una activació i relectura de l’exposició Altres Brosses. Joan Brossa i la poesia d’acció, el parateatre, de marcat to històric i documental, per tal d’estirar el fil de la memòria i resseguir-lo fins a la creació contemporània. La mostra resultant ha estat Other trash: stop theatre, que pretén reflexionar sobre aquells dispositius objectuals, performàtics i estructurals que condicionen l’experiència expositiva.
Durant la primera fase de formació (de març a juny) un equip de formadores i artistes han acompanyat a les artistes-curadores-investigadores a través d’algunes sessions que aportaven mirades, relacions i suggeriments transformadors, per tal de teixir les diferents línies d’investigació. Aquestes sessions tenien dues naturaleses:
– Ser disparadores de contingut vinculades al món parateatral contemporani.
– Aportar reflexió sobre la curadoria mateixa i la investigació artística dins de centres d’art.
Han format part del programa de formació artistes: Carolina Campos, el col·lectiu Larre, Frau Diamanda, Kha Villanueva i Mamma Lynch (Projecte g0-g0), Núria Tarragó (Ateneu 9Barris), Ricardo Pérez-Hita, Roser Sanjuán. Podeu consultar tot el programa sencer aquí. Totes les sessions han estat obertes i gratuïtes a les artistes de Sala d’Art Jove i col·lectius vinculats a la Brossa, excepte algunes, que eren obertes a públic general amb inscripció prèvia.