
Del Col·lectiu NINS
Una nena que es diu Pruna, i que també és una dona que es diu Pruna.
Té una vida normal, un entorn normal i un secret que fa mal i destrossa per dintre.
Aquesta obra és un conte barrejat de testimonis reals. I també ens mostra una vida de tantes. I ens fa riure, emocionar-nos i en algun moment ens encongeix el cor. Amb poesia, amor i tendresa. Amb música, objectes i llums. Amb tota la nostra voluntat de contribuir a fer una societat millor.
“Pruna és una obra crua i poètica. Hem posat el cor al servei de la peça i esperem estar a l’alçada de tots els testimonis que ens han regalat la seva intimitat d’una manera tan generosa.”
Contextualització de l’obra
Aquesta obra és fruit d’una recerca de materials sobre el tema dels abusos infantils. Ens hem adonat que vivim d’esquena a una realitat que afecta un de cada cinc infants. El 20% de la societat pateix, ha patit o patirà abusos sexuals durant la infància. Ens adonem, en la nostra recerca, que no sabem res de res i que al nostre cap les dades sobre aquest tema s’endrecen de manera imprecisa i desordenada perquè ens és massa dolorós afrontar la veritat.
La veritat, l’amor, el reconeixement, la responsabilitat, són els nostres pilars. La voluntat artística i la creació d’una peça escènica contemporània de qualitat, el nostre motor.
Les eines que fa servir la companyia són només un text contemporani nou, una escenografia del Jose Menchero, unes músiques creades pel Joan Alavedra i un titella creat pel Carlos Gallardo que representa l’ombra de l’abús, l’abusador, el silenci i el fum. I que ha estat creat a partir de dibuixos de nens i nenes i de sensacions i de testimonis i dolors.
Pruna vol fugir de la realitat i afegir una dimensió poètica a les situacions que veureu a l’escenari.
Monòleg interior de la víctima sensacions i reflexions crues i clares.
Tot passa en un espai que és una gran habitació amb una gran catifa que sembla una gran llengua. El públic envolta l’acció i de vegades la línia que els separa de l’espai escènic desapareix.
Un muntatge que es desenvolupa entre el món real i un univers poètic i que toca el tema de la violència contra la canalla d’una manera nova. Sense realisme, però amb una veracitat transparent. I, ens situa a tots nosaltres al centre del conflicte.
Apunts del col·lectiu NINS
Col·lectiu NINS va néixer així:
Z va patir abusos de nena.
És actriu i en aquest moment de la seva vida reconeix l’abús, l’abusador, la responsabilitat i la necessitat de guarir-se.
D’aquest reconeixement sorgeix la necessitat de la creació artística. Conceptes com la “catarsi” i molt directament l'”anagnòrisi” prenen tot el sentit per a Z.
Z proposa a X crear una peça dramàtica, X proposa que Y en sigui l’autora. I, aquestes tres lletres decideixen el següent:
-Posar-se al servei de l’art.
-Escoltar amb atenció els canals més subtils de la seva creativitat.
-Saltar al buit.
Amplien l’equip i comparteixen les seves expectatives i fan llistes de temes, de necessitats, d’idees, de dates, de dades… I ara, amb aquest dossier miraran de posar focus, direcció i ordre a tot plegat.