UNA NOVA I CURIOSA RELACIÓ ENLLAÇA PROGRAMES DE CREACIÓ I MEDIACIÓ

28.10.2022 Nota de Premsa

Els integrants del P.I.C. 2022 inauguren l’exposició Nova i curiosa relació, resultat de la investigació que van dur a terme a partir de la figura d’Enric Tormo i Dau al Set.

La Fundació Joan Brossa – Centre de les Arts Lliures amplifica els programes de suport a la creació i mediació enllaçant les arts visuals, les arts en viu i el pensament.

Projectes com Variacions, En residència, el Programa d’Investigació Curatorial (P.I.C.) o el Programa de suport a la recerca en arts en viu, com també el servei educatiu per a alumnes i docents generen noves connexions i mirades.

Alexander ArillaDavid Ricart Andreu i Júlia Zapata han comissariat l’exposició amb què la Fundació Joan Brossa – Centre de les Arts Lliures obre temporada d’arts visuals. L’aposta del centre pel Programa d’Investigació Curatorial 2022, en col·laboració amb la Sala d’Art Jove (Direcció General de Joventut de la Generalitat de Catalunya), va ser oferir un espai de trobada, treball i recerca obert, a disposició de noves generacions d’artistes i comissaris independents.

Nova i curiosa relació, la primera mostra del P.I.C., reflexiona sobre conceptes com la col·lectivitat, el joc i l’espectador, com peces d’un gran engranatge de relacions personals, espacials i conceptuals. Al visitant, s’ofereix un taller 2.0 on es reuneixen diversos artistes per construir un espai-joc on cal trobar les pistes fins a sortir d’una habitació.

Nova i curiosa relació compta amb peces i participació d’artistes vius i morts com ara Noela Covelo, Daniel Moreno, Martí Ribas, Feromona, Alba Garcia, Joan Brossa, Paula Vilageliu, Mar Reykjavik, Enric Tormo, entre d’altres.

L’exposició, que es podrà veure als Espais Ç i B del Centre de les Arts Lliures, del 26 de novembre (amb una inauguració performàtica de 18 a 20h) al 18 de desembre del 2022, compta amb activacions cada dimarts a les 18h (algunes sessions poden tenir canvis d’horaris).

CRÈDITS
Comissariat: Alexander Arilla, David Ricart Andreu I Júlia Zapata
Artistes vius i morts: Noela Covelo, Daniel Moreno, Martí Ribas, Alba Garcia, Joan Brossa, Paula Vilageliu, Mar Reykjavik, Enric Tormo, Blanca Miró i Eladio Aguilera.
Muntatge: L’Antiga Fusteria
Agraïments: Aitor Quiney; Eva Paià, Marina Ribot Pallicer i Angelica Tognetti (pli-é collective); Curro Vazquez
Una producció del Centre de les Arts Lliures de la Fundació Joan Brossa

PROGRAMES DE CREACIÓ I MEDIACIÓ

VARIACIONS, un projecte de mediació transversal
El Centre de les Arts Lliures de la Fundació Joan Brossa desplega enguany tres itineraris artístics a partir dels quals es dissenyen projectes amb  tres centres educatius de primària o secundària, duent a terme propostes híbrides entre l’art i la pedagogia:
–  Variacions Visuals (poesia visual): Alexander Arilla, co-curador de l’exposició Nova i Curiosa Relació, amb l’Escola Octavio Paz (Navas)
– Variacions Poètiques (poesia escrita i oral): Raquel Pena, poeta de l’exposició de L’ull de veure aparicionsa l’Escola Institut Mirades (Carmel)
– Variacions Escèniques (poesia d’acció): les diferents companyies teatrals en residència durant aquesta temporada a l’Escola Decroly (Sant Gervasi-La Bonanova)

EN RESIDÈNCIA, un projecte de l’ICUB i el CEB  per introduir la creació contemporània als centres públics d’educació secundària
La Fundació Joan Brossa participa per primer any en aquest projecte de la mà del col·lectiu artístic Urati Lab, un laboratori d’investigació escènica que explora disciplines com la instal·lació, l’escena, les arts plàstiques, la realitat virtual i la comunicació audiovisual, tot construint narratives entorn de la memòria i la catàstrofe. El centre educatiu amb qui es col·laborarà enguany és l’Institut Escola Eixample. El Centre de les Arts Lliures també es contaminarà d’aquest procés de creació cooperatiu i, com un laboratori, acollirà processos, mostres i algun resultat en forma d’instal·lació artística.

PROGRAMA D’INVESTIGACIÓ CURATORIAL (P.I.C.)
El programa pilot es va desenvolupar durant la temporada 2022-23 en col·laboració de la Sala d’Art Jove, amb l’objectiu d’oferir recursos per investigar nous llenguatges i brindar oportunitats de professionalització a joves creadores i investigadores. El propòsit és nodrir la cadena de transmissió intergeneracional en espais d’intercanvi i alhora donar altres vides a les exposicions de caràcter documental i històric que produeix el Centre de les Arts Lliures. A partir del gener del 2023 es posarà en marxa la segona edició del P.I.C., vinculat, aquesta vegada, a l’exposició Altres Brosses. Joan Brossa i la poesia d’acció, el parateatre.

PROGRAMA DE SUPORT A LA RECERCA EN ARTS EN VIU
Després de l’experiència del P.I.C. dins l’àmbit de les Arts visuals i seguint el recorregut als que apuntaven les convocatòries obertes per a companyia resident i d’arts en viu/poesia escènica, en col·laboració amb la Nau Ivanow, en aquesta segona temporada el Centre de les Arts Lliures engega un programa de suport a companyies emergents. Les companyies Set de musicalDuo FàcilLes Pinyes i Llum de fideu tindran l’oportunitat de desenvolupar un projecte creatiu o d’investigació a les instal·lacions de la Fundació Joan Brossa, amb l’acompanyament i assessorament de l’equip de gestió i la seva comunitat artística.

Els programes d’investigació, les residències curatorials i les creacions col·lectives que habiten la Fundació Joan Brossa – Centre de les Arts Lliures durant tot l’any posen en relació processos, memòries i persones que tenen en comú les ganes de mirar-se.