Urati Lab: En residència al Centre de les Arts Lliures

09.01.2023 Servei educatiu

en residència urati lab

En el marc del programa Artistes EN RESiDÈNCiA el col·lectiu artístic Urati Lab està desenvolupant una peça pròpia junt amb els estudiants de 3r d’ESO de l’Institut Escola Eixample. Aquesta peça és el resultat d’un procés de creació conjunt entre companyia i alumnat que analitza el concepte de catàstrofe amb perspectiva generacional.

Durant el primer trimestre del curs acadèmic 2022-2023, la companyia es va instal·lar a l’institut per treballar directament amb l’alumnat. Utilitzant els seus materials de creació habituals -maquetes, tecnologia, realitat virtual-, artistes i estudiants van reflexionar sobre el concepte de catàstrofe. D’aquest procés d’investigació en van sorgir unes idees de treball, que aquest mes de gener s’han traslladat al Centre de les Arts Lliures de la Fundació Joan Brossa amb l’objectiu de construir una peça expositiva.

Durant dues setmanes i mitja, el Centre de les Arts Lliures de la Fundació Joan Brossa es convertirà en el laboratori en el qual Urati Lab treballarà amb els estudiants en la construcció de l’artefacte resultant de la investigació duta a terme a l’institut. Fins al 2 de febrer i cada dijous, els artistes i estudiants treballaran conjuntament en aquest procés de cocreació obert al públic en l’horari habitual de l’espai. La peça resultant s’exposarà el juny de 2023 a l’institut.
Horari de residència obert al públic: d’11 a 14 h de dimarts a divendres.

‘EL SOL S’ABAIXARÀ I HI HAURÀ ORDRE’
Durant la residència d’Urati Lab al Centre de les Arts Lliures hi haurà exposada la darrera creació de la companyia, El sol s’abaixarà i hi haurà ordre. Una coproducció de la Fundació Joan Brossa – Centre de les Arts Lliures i El Born Centre de Cultura i Memòria pera l programa ‘Creació i Museus’ del GREC 2022 Festival de Barcelona que, mitjançant realitat virtual, s’acosta al món dels somnis.
Horari d’exposició de la peça: d’11 a 15 h els dimarts, i d’11 a 20 h de dimecres a diumenge.

URATI LAB
La companyia neix l’any 2020 amb l’objectiu de formar un laboratori d’investigació escènica enfocat en la creació des de l’àmbit escenogràfic i amb un clar enfocament generacional. La seva voluntat és explorar “en temps real” el xoc entre el món virtual i el món corporal. I aquesta exploració esdevé el motor principal de la seva investigació, tant artística com teòrica.
La recerca de nous llenguatges esdevé un element clau dels seus projectes: la companyia utilitza elements tecnològics de diversa índole (tals com la realitat virtual, l’ús de tecnologies de computació, el desenvolupament de software lliure o la recerca amb avatars virtuals, entre altres) amb la intenció d’apropiar-se’n i posar-la al servei de la ciutadania. En aquest sentit, les seves propostes s’enfoquen des d’una visió social.
Urati treballa en processos de creació llargs, en els quals l’objectiu principal no és la presentació de propostes tancades sinó la investigació a partir de conceptes comuns. Això es tradueix en una recerca constant que aprofundeix en les dinàmiques de treball col·laboratiu.
Els integrants de la companyia provenen del món de l’escena: escenògrafs, artistes plàstics i sonors, creadors audiovisuals, investigadors tecnològics i teòrics de la filosofia.