Relatoria del projecte ‘Variar, voltar, veïnar’

15.02.2024 General
variar, voltar veïnar art for change

Variar, voltar, veïnar és un projecte artístic col·laboratiu, pedagògic i comunitari dirigit principalment a infants i famílies del barri de Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera. És un projecte de dansa i poesia guiat pel col·lectiu CondeGalí (Aimar Pérez Galí, Sara López, Alba Cerdeiriña, Anna Conde-Salazar i Jaime Conde-Salazar); la coordinació i la mediació artística de la Fundació Joan Brossa i la mediació amb el barri amb el Casal de Barri Pou de la Figuera. L’objectiu del projecte és el d’establir vincles i reforçar la cohesió social entre l’alumnat i les famílies de Cervantes a través del cos i del moviment, entenent-los com llocs d’experimentació i eines per desenvolupar la identitat, pròpia i col·lectiva. La metodologia artística del projecte és participativa, i s’orienta a teixir les relacions entre el llenguatge, el cos i l’entorn mitjançant activitats que treballen la consciència sintàctica, a través del cos que balla.

Els nostres cossos són el lloc on succeeix tota forma possible de coneixement. Del que es tracta és d’activar i despertar la consciència del que som a través del moviment i la sintaxi. En aquest sentit, utilitzarem tècniques pròpies de la dansa que ens ajudaran a conèixer els nostres cossos i que ens permetran establir relacions entre la composició coreogràfica i les estructures sintàctiques.

CondeGalí

El projecte va donar el seu tret de sortida amb una sessió plenària amb tot el claustre, al desembre. Els CondeGalí van iniciar la sessió al hall de l’escola i a partir d’infinitius vam anar passejant fins a la Brossa, que està a pocs minuts. Quan vam arribar vam iniciar una conversa amb la resta d’agents (Casal de Barri Pou de la Figuera i el Departament Educatiu de la Brossa) sobre les expectatives i desitjos que cadascú veia en el projecte, i els docents van poder compartir algunes de les metodologies i projectes que feien a l’escola amb les que trobaven similituds amb el projecte.

La segona setmana de gener, just després de les vacances, els Condegalí van visitar l’escola i van oferir una experiència a tot l’alumnat per poder decidir qui formaria part del projecte. Un cop format el grup, l’Alba, la Sara i l’Ana han començat els tallers amb l’acompanyament de l’Ester, la docent de referència, i la Sílvia, de la Brossa. Es reuneixen els dijous a la tarda i cada sessió és una obertura al moviment i la paraula a partir del joc, l’experimentació i la llibertat. L’objectiu de les sessions? Escriure un llibre totes plegades, i descobrir tot l’alfabet i les seves infinites possibilitats d’enunciació.

ART FOR CHANGE 2023
Variar, voltar, veïnar és un dels vint projectes seleccionats en la convocatòria Art for change 2023 de la Fundació LaCaixa. Un programa d’ajuts a projectes de diferents disciplines artístiques que fomenten un paper actiu de col·lectius en situació de vulnerabilitat. El projecte coordinat des del Centre de les Arts Lliures de la Fundació Joan Brossa va ser seleccionat per posar l’accent en el treball comunitari.