LA XARXA AL BOSC

24.04.2019 Exposició

Una exposició sobre Joan Brossa i l’escena internacional de la poesia experimental.

‘La xarxa al bosc. Joan Brossa i la poesia experimental, 1946-1980’ és la nova exposició que presenta la Fundació Joan Brossa a la seva nova seu del carrer de la Seca. La mostra, comissariada per Eduard Escoffet, obrirà al públic el dijous 16 de maig a les 18h i repassa les diverses tendències de la poesia experimental a Europa i Amèrica entre els anys 1946 i 1980, el mateix moment en què Joan Brossa desenvolupa el seu llenguatge poètic. Serà un dels projectes més destacats de l’Any Brossa.

Amb l’objectiu de contextualitzar la recerca poètica de Brossa, ‘La xarxa al bosc’ vol oferir una mirada àmplia i necessàriament fragmentària de la galàxia de poetes que van eixamplar enormement el camp d’expressió poètica i van influir en la resta d’àmbits creatius. El període de l’exposició —de 1946 a 1980— ve determinat per l’aparició a París del lletrisme, que va organitzar la seva primera activitat pública el gener de 1946, i l’inici d’una dècada, la de 1980, en què Brossa començarà a ser àmpliament reconegut.

Entre aquests dos anys, poetes de tots els racons d’Europa i Amèrica exploren noves vies per fer dialogar la poesia amb les eines i els llenguatges del present. És també en aquest període quan es multipliquen els grups, revistes, festivals i plataformes que acaben conformant una xarxa gairebé infinita que traspassa fronteres i que fa circular poemes visuals, concrets i sonors en tota mena de suports, sovint efímers i de baix cost. L’exposició se centra en tots aquests suports per mostrar no només les creacions d’aquests poetes sinó també per fer evident els mitjans d’intercanvi de l’època i mostrar textos teòrics que ajuden a entendre els plantejaments que hi ha al darrere d’aquesta vasta producció.

Entre d’altres, l’exposició presentarà obres i documentació de Felipe Boso, Bernard Heidsieck, Edgardo Antonio Vigo, Fernando Millán, Augusto de Campos, Eugen Gomringer, Amanda Berenguer, bpNichol, Nicanor Parra, Guillem Viladot, Arrigo Lora-Totino, Paul de Vree, Elena Asins, François Dufrêne, Décio Pignatari, Brion Gysin, Ernst Jandl, Antonio Caro, Bob Cobbing, Guillermo Deisler, Pierre i Ilse Garnier, Alain Arias-Misson, Jiří Kolář, Salette Tavares, Marcel Broodthaers, Mathias Goeritz, Mary Ellen Solt, António Aragão, Ferdinand Kriwet, José Luis Castillejo, John Furnival i Juan Luis Martínez. Tot aquest material estarà presentat en diàleg amb obres de Joan Brossa.

Obres procedents de: Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA), Fondazione Bonotto, Archivo Lafuente, AcquAvivA Archives, Arquivo Fernando Aguiar, Museu Jaume Morera, Fundació Privada Guillem Viladot, Arxiu Hac Mor Xargay, Fundació Joan Brossa i els arxius personals d’Eduard Escoffet, Salette Brandão, Vicenç, Altaió, família Iglésias Colomer, Glòria Bordons i Manuel Guerrero.

L’exposició es podrà visitar fins al 17 de novembre i compta amb el suport de la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Barcelona i l’Ajuntament de Barcelona.

DESCARREGUEU-VOS EL DOSSIER DE PREMSA

DESCARREGUEU-VOS EL DESPLEGABLE DE L’EXPOSICIÓ (CATALÀ-ESPANYOL)

DESCARREGUEU-VOS EL DESPLEGABLE DE L’EXPOSICIÓ (CATALÀ-ANGLÈS)

DESCARREGUEU-VOS EL PROGRAMA D’ACTIVITATS