Inaugura l’exposició ‘Joan Brossa. La sensació mental d’una felicitat completa’

10.11.2023 Arts visuals

Ahir, dijous 9 de novembre, va tenir lloc l’acte inaugural de l’exposició Joan Brossa. La sensació mental d’una felicitat completa, en què van intervenir Vicenç Altaió, president de la fundació Joan Brossa, Maria Canelles, directora d’Arts Visuals i Textuals de la Fundació Joan Brossa, Anna Llopis, comissària de l’exposició, i Xavier Marcé, regidor de Cultura i Indústries Creatives de l’Ajuntament de Barcelona.

L’exposició, a cura d’Anna Llopis, parteix de la fascinació que encara avui provoca la figura de Joan Brossa per donar veu al poeta a través de la seva obra. Mitjançant dotze àmbits definitoris de la seva poesia, l’exposició manifesta com Brossa va posar les possibilitats del llenguatge visual i plàstic al servei de la poesia tot conreant la prosa poètica, la poesia escènica, la poesia visual, el poema objecte o la poesia literària. Amb aquesta exposició, el Centre de les Arts Lliures de la Fundació Joan Brossa dona continuïtat a un espai que vol estar permanentment dedicat a Joan Brossa i ho fa amb un muntatge singular que trenca amb qualsevol jerarquia i que alhora permet descobrir o redescobrir Joan Brossa de manera exhaustiva i essencial. Un recorregut amb una seixantena d’obres -entre poemes objectes, poemes visuals, publicacions i documentació- provinent de la mateixa Fundació Joan Brossa, del MACBA i d’altres institucions, galeries d’art i col·leccionistes particulars-, i que convida el visitant a reinterpretar, experimentar i aprofundir en Brossa des de l’actualitat

A l’entorn de l’exposició, s’ha preparat un programa públic amb l’objectiu de potenciar el caràcter permeable i mutable de l’exposició. Per això s’han convidat diverses persones a generar una visió pròpia de Brossa i de l’exposició a través dels conceptes que articulen l’exposició. Les seves aportacions afegiran capes de contingut i diàleg a un relat que, d’aquesta manera, es veurà mutat. Els pòsits s’afegiran a l’exposició en els formats que així requereixin i, d’aquesta manera, l’espectador podrà retornar una vegada i una altra a una obra, la de Brossa, que esdevé un espiral infinit de possibilitats.  Participants: Eduard Olesti, Carolina Campos, Oriol Sauleda, Jaume Clotet, Mar Reykjavik i Maria Sevilla.

A més a més, s’ha desplegat una programa d’activitats formatives per a docents: Càpsules Brossa. La saviesa de l’arrel.  A partir de diferents sessions de caràcter temàtic i experimental, guiades per professionals del món de l’art i l’educació experts en Joan Brossa, els docents aniran articulant un projecte multidisciplinari que després podran desenvolupar a l’aula. Participants: Anna Llopis, Josep Pedrals, Mar Reykjavik i col·lectiu 3Art (Dimas Fàbregas, Marco Fragoso i Toni Vila).