Llegir les imatges

Curs Llegir les imatges amb Enric Jardí

Compartir

El curs Llegir les imatges és un viatge des de l’enorme experiència de l’Enric Jardí en el món del disseny, la direcció artística, la publicitat i la imatge cap a l’aprofundiment en el món de la percepció visual i la construcció del significat a través de la imatge. A partir dels referents artístics, teòrics i pràctics de l’Enric, analitzarem com veiem, com interpretem i com representem. Com pensem, en resum, des de les potencialitats de la imatge com a cos.

PROGRAMA

Sessió 1: Percepció i representació
El que veiem i el que creiem que veiem. Introducció a la percepció visual i la seva relació amb la creació d’imatges. Funcionament de l’ull i la càmera. Trucs òptics i il·lusions visuals com a demostració dels límits de la percepció. Objectes impossibles. Escher.
La mimesi com a principi fonamental en la història de l’art. Del naturalisme a l’impressionisme i, finalment, a l’abstracció com a ruptura amb la representació figurativa.

Sessions 2: Geometria i espai visual
L’estructura de la mirada i la construcció de l’espai en la imatge. Visió cònica i perspectiva, enfocament i mirada sacàdica. La finestra. Cézanne i el cubisme com a qüestionament del punt de vista únic. La mirada sacàdica. Construcció geomètrica de la forma, l’espai euclidià i les propostes alternatives. Les avanguardes i la Bauhaus en la reducció a formes bàsiques. La Gestalt com a teoria de l’organització perceptiva.

Sessió 3: Format, marc i composició
El format com a condicionant de la percepció. Relació entre espai i enquadrament en diferents tipus d’imatge: paisatge, retrat, bodegó, escena. Visió estereoscòpica i percepció de la profunditat. Jerarquia visual i diferències entre estructures bottom-up i top-down. Composició i equilibri, influència del marc i de la disposició de l’element visual dins de l’espai.

Sessió 4: Narrativa i seqüència
La imatge com a eina narrativa. Del fresc medieval al cinema, del còmic al disseny seqüencial. Com es construeix el relat visual a partir de la direcció de la mirada i la disposició dels elements. Relació entre escriptura i imatge, convencions de lectura (dreta/esquerra, amunt/avall). L’estil com a formes de comunicació i connotació. El retrat i la percepció del rostre humà.

Sessió 5: Color, signes i codis visuals
El color com a fenomen perceptiu i simbòlic. Sistemes de color i la seva aplicació en diferents disciplines. Codis cromàtics culturals i històrics. La representació de la llum i la seva influència en la pintura i la fotografia. Els signes visuals com a sistema de comunicació: mapes, esquemes científics, icones digitals. Construcció del significat a través del color i la forma.

Sessió 6: Pensar amb imatges
El bodegó com a espai d’experimentació visual i conceptual. Història de la imatge conceptual des del barroc fins al Pop Art. Relació entre text i imatge en la comunicació visual. La retòrica de la imatge: metàfores, analogies i altres figures visuals. Errors i encerts en la interpretació d’imatges.

ENRIC JARDÍ 
La feina d’Enric Jardí s’ha centrat en el disseny i la direcció d’art de revistes i publicacions, portades de llibres, identitat corporativa, tipografia i il·lustració. Entre d’altres, crea el grup Type-Ø-Tones, ha estat president de l’Associació de Directors d’Art i Dissenyadors Gràfics ADG-FAD i és autor de nombrosos articles sobre disseny i tipografia. És autor també de Veintidós consejos sobre tipografía (que algunos diseñadores nunca revelarán) / Veintidós cosas que nunca debes hacer con las tipografías (que algunos tipógrafos nunca te dirán) a l’editorial Actar i el 2012 va publicar Pensar con imágenes (Pensando con Imágenes) a l’Editorial Gustavo Gili. Actualment és director del Màster en Tipografia Avançada de l’Eina Centre de Universitari de Disseny i Art en col·laboració amb la Universitat Autònoma de Barcelona. També és professor convidat al Màster en Arts de la Publicidad de Blanquerna, Universitat Ramon Llull (Barcelona), Màster en Disseny i Direcció d’Art i Màster en Packaging a l’Elisava, Universitat Pompeu Fabra (Barcelona) i també és professor del Curs de Disseny Gràfic a la Universitat de Lapònia (Finlàndia). Des de 2016 és professor de Semiòtica i Teoria de la Imatge a l’Escola IDEP de Barcelona. L’octubre de 2009 va rebre el Premi Nacional de Cultura en disseny de la Generalitat de Catalunya. També ha rebut molts premis. Entre d’altres, els Premis Europeus de Disseny, Viejo, D&AD i l’Infographics Malofiej Summit.