
Taller d'escriptura situacionista amb Gabriel Ventura
A vegades, per escriure un poema, el més important és aprendre a no fer res, deixar-se endur per la música del moment, per les imatges que ens travessen (o que travessen el lloc on som). No sempre funciona, però quan funciona és esplèndid… Tot sembla tan fàcil, llavors! En aquest curs ens asseurem en un banc i deixarem passar el temps i les coses, perseguirem colors i ens perdrem pels camins interiors (o ens els inventarem). A través del concepte de deriva, ideat per la Internacional Situacionista, farem exploracions urbanes, mentals i digitals. L’objectiu d’aquest curs és subvertir les rutines de la vida quotidiana i descobrir noves formes d’experimentar la ciutat i la poesia, fugint de la seva funció productiva i consumista. L’atzar, la sorpresa, el joc i el treball amb l’atenció ens permetran construir una relació diferent amb la realitat, que després aplicarem a l’escriptura dels nostres textos.
PROGRAMA
Sessió 1. L’art de badar
Data: 8 de maig
Avorrir-se, perdre el temps, divagar. En aquesta primera sessió ens traslladarem al parc de la Ciutadella i, dins dels confins d’aquest jardí públic, ens dedicarem a observar què fa o deixa de fer la gent, els núvols, els insectes. Des de temps immemorials, badar ha sigut una de les principals fonts d’inspiració dels poetes, però sembla que ja ningú se’n recorda… Badocs del món, uniu-vos!
Sessió 2. Perseguint un color
Data: 15 de maig
En aquesta segona sessió sortirem al carrer amb llapis i quadern. Escollirem un color i ens deixarem portar per la seva música visible. Quins camins dibuixarà el color blau sobre la ciutat? I sobre el paper? Després convertirem les nostres derives cromàtiques en poemes.
Sessió 3. Una deriva online
Data: 22 de maig
Internet és la ciutat interminable, el país dels mil atzucacs. En aquesta ocasió, proposem una deriva online a partir d’una sèrie de premisses que, de nou, transformarem en textos imprevisibles i erràtics.
Sessió 4. El cau del conill
Data: 29 de maig
Què passa quan tanquem els ulls i mirem cap endins? Es pot convertir en territori, la ment? Podem transitar-la com si fos un lloc? A l’última sessió del curs passejarem els racons ocults de la ment a través de la meditació guiada i tècniques tan fascinants com el reality shifting o l’art de la memòria.
BIBLIOGRAFIA RECOMANADA
—BAUDELAIRE, CHARLES. El pintor de la vida moderna, Flâneur, 2021.
—CARERI, FRANCESCO. Walkscapes. El andar como práctica estética, Gustavo Gili, 2013.
—CARSON, ANNE. Tipos de agua. El Camino de Santiago, Vaso Roto, 2018.
—CHRISTENSEN, INGER. El valle de las mariposas, Sexto Piso, 2020.
—CHTCHEGLOV, IVAN. Nos aburrimos en la ciudad, La Felguera, 2024.
—DEBORD, GUY. Psicogeografa, arquitectura y urbanismo, Asimétricas, 2022.
—MAYER, MARIANO (ed.). Fluxus escrito. Actos textuales antes y después de Fluxus, Caja Negra, 2019.
—PEREC, GEORGES. Lugares, Anagrama, 2025.
—PEREC, GEORGES. Tentativa de agotamiento de un lugar parisino, Gustavo Gili, 2012.
—PEREJAUME. Paraules locals, Tushita, 2015.
—PEREJAUME. Treure una marededéu a ballar, Galaxia Gutenberg, 2015.
—SINCLAIR, IAIN. Vivir con edifcios y caminar con fantasmas, La Felguera, 2023.
—SINGER, WOLF i RICARD, MATTHIEU. Cerebro y meditación, Kairós, 2017.
—SOLNIT, REBECCA. Una guía sobre el arte de perderse, Alianza, 2024.
GABRIEL VENTURA (Granollers, 1988)
Gabriel Ventura és poeta. El seu treball s’expandeix cap a altres disciplines com la performance o el cinema. Entre les seves últimes publicacions destaquen W (2017; reedició ampliada, 2019), Apunts per a un incendi dels ulls (2020) -poemari que ha donat títol a una exposició al MACBA-, La nit portuguesa (2021), crònica de rodatge de Liberté, pel·lícula d’Albert Serra. També és autor de Passió i cartografa per a un incendi dels ulls, un text-acció realitzat al MACBA el 2022. Acostuma a col·laborar amb Rosa Tharrats, amb qui ha codirigit els curtmetratges Els miracles del mestre Cabestany (2023) o El riu era verd i blau i groc (2024), presentat a Manifesta 15 i Márgenes Festival. Ha rebut la beca Montserrat Roig i ha fet estades en diverses residències literàries, com la Residència Finestres. Les seves obres s’han presentat en festivals i espais com Museu Tàpies, Bombon Projects, Festival Eñe, Festival Veu, Barcelona Poesia, Festival Poesia i +, entre molts altres. Els seus poemes s’han traduït a l’anglès, francès, grec, neerlandès, turc i portuguès. Recentment ha participat en l’antologia de relats El meu primer llibre porno (2024), de l’editorial Males Herbes, i ha escrit i codirigit la microòpera Aura, un projecte del Liceu, el MACBA i el CCCB. El seu últim llibre és El millor dels mons impossibles (Anagrama, 2025).