EscolaBrossa_Escoffet
Poesia sonora internacional: veu, cos i acció

Curs amb Eduard Escoffet

En aquestes tres sessions ens acostarem a la poesia sonora, la poesia fonètica i altres pràctiques poètiques contemporànies que tenen la veu, el cos i l’acció com a eix central, amb una mirada internacional i interdisciplinària. A la primera sessió es dibuixarà un panorama general de la poesia sonora internacional, començant pels orígens en les primeres avantguardes i les recerques futuristes i dadaistes per trobar noves formes poètiques a partir de l’ús dels sorolls, les onomatopeies i els sons abstractes (F.T. Marinetti, Luigi Russolo, Hugo Ball, Tristan Tzara, Kurt Schwitters, Raoul Hausmann), per continuar tot seguit amb les propostes lletristes de postguerra (Maurice Lemaître, Isidore Isou) i el naixement de la poesia sonora internacional als anys cinquanta com a conseqüència dels avenços tecnològics, que van permetre l’enregistrament i la manipulació de la veu (Henri Chopin, Bernard Heidsieck, François Dufrêne). Veurem com la poesia, gràcies a la tecnologia i de resultes de l’esgotament de les formes academicistes heretades del segle XIX, torna a l’àmbit de l’oralitat, la comunitat i l’acció. En la segona sessió repassarem les propostes desenvolupades en el context més pròxim, sobretot a partir dels anys setanta (Carles Santos, Flatus Vocis Trio, Accidents Polipoètics), així com propostes més recents del panorama europeu i americà, que se situen a mig camí entre la poesia, la música i l’art sonor i radiofònic. Per a la tercera sessió proposem una sessió d’escolta en què, a més de poesia sonora, text-sound i polipoesia, escoltarem obres sonores d’altres àmbits centrades en la veu. L’objectiu general és donar un panorama històric del desenvolupament de les formes modernes de la poesia oral en general a Europa i Amèrica, així com donar eines i referents per al desenvolupament de peces pròpies que girin al voltant de la veu, el cos i l’acció i facin sortir la poesia del llibre.

EDUARD ESCOFFET
Ha practicat diversos vessants de la poesia, tot i que el seu treball se centra en la poesia sonora i el recital en directe. Ha estat codirector de Barcelona Poesia (Festival Internacional de Poesia de Barcelona) entre el 2010 i el 2012 i director del festival PROPOSTA al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona entre el 2000 i el 2004, així com director del festival POESIA i + entre 2013 i 2024. Va ser comissari, amb Eugeni Bonet, del cicle de cinema lletrista Pròximament en aquesta pantalla al MACBA (2005). Entre d’altres, ha comissariat les exposicions Tom Johnson. Música ilustrada al Centro José Guerrero de Granada (2023), La xarxa al bosc. Joan Brossa i la poesia experimental, 1946-1980 a la Fundació Joan Brossa de Barcelona (2019) i Boso, Brossa y la galaxia concreta a la Casa-Museo Federico García Lorca de Granada (2018). També és professor de poesia sonora al Màster d’Art Sonor de la UB.

INFORMACIÓ IMPORTANT
– Els cursos tenen places limitades.
– Les inscripcions es poden tramitar a través del formulari. Només seran definitives un cop efectuat el pagament del curs dins del termini indicat. En cas de no fer el pagament en aquest termini, la plaça quedarà alliberada. Un cop tramitat el pagament, l’alumne rebrà un correu electrònic de confirmació amb el tiquet de compra, si no el reps posa’t en contacte amb l’Escola Brossa a escolabrossa@fundaciojoanbrossa.cat.
– Si les circumstàncies ho requereixen, la programació i/o calendari del curs es podran modificar. Les persones inscrites en seran informades convenientment.
– Després de la primera sessió no es tornarà l’import. Si no es pot assistir al curs, s’haurà d’avisar a escolabrossa@fundaciojoanbrossa.cat amb un mínim 10 dies d’antelació abans de l’inici del curs. En el cas que l’alumne es doni de baixa, se li retornarà el 75 % de la matrícula, sempre que ho comuniqui, com a mínim, amb 10 dies d’antelació. En cas contrari, només es reemborsarà la meitat de l’import.
– Perquè el curs es pugui fer, caldrà que tingui un mínim d’alumnes inscrits. Si no arriba a aquest mínim, quedarà anul·lat i l’alumne tindrà l’opció d’apuntar-se en un altre curs del mateix trimestre pagant la diferència d’import, si s’escau(i sempre que hi hagi places lliures), o es tornarà l’import del curs (100 %). Si el mateix curs es repeteix més endavant, s’avisarà l’alumne amb antelació.
– En cas que l’alumne sigui menor d’edat, haurà d’escriure un correu a escolabrossa@fundaciobrossa.cat per inscriure’s al curs.