escola brossa curs laura g. ortensi
Com un lladre he forçat l’horitzó

Una aproximació a la lectoescriptura poètica amb Laura G. Ortensi

Compartir

A Com un lladre he forçat l’horitzó, la Laura G. Ortensi, gran lectora, poeta i filòloga, proposa un recorregut infal·lible per acostar-nos a la poesia catalana d’avui. Aquest curs serà una aproximació a conceptes com la tradició, el sentit, la mètrica, la rima o la llengua poètica, i un espai per debatre sobre categoritzacions que s’han posat de moda en la literatura catalana contemporània com les poètiques del cos

PROGRAMA

Sessió 1: Es pot programar l’escriptura?
Data: 9 d’octubre
Parlem del moment zero, de pastar versos: el poema neix o es fa? Si és que neix, com podem ordenar el caos per integrar-lo dins d’un conjunt que faci sentit? Si és que es fa, quines eines tenim per documentar-nos, enriquir-ne el lèxic i treballar-ne elements com el ritme?
Lectures: Llumeneres, d’Oriol Sauleda.

Sessió 2: Forçar l’horitzó
Data: 16 d’octubre
Potser passa que les paraules deixen de dir allò que inicialment semblava que deien. Escriure poesia és, doncs, forçar l’horitzó d’expectatives del lector i portar-lo a l’últim lloc on s’esperava arribar? Lectures: La germana, l’estrangera, de Maria-Mercè Marçal.

Sessió 3: Carregar la maleta
Data: 23 d’octubre
Escriure és, també, una manera de llegir o una manera de situar-se en el món després d’haver llegit. Com podem apropar-nos a la tradició per abraçar-la o barallar-nos-hi? Qui decideix què és canònic i què no? Lectures: La paraula en el vent, de Josep Carner. Joan Salvat-Papasseit, Poeta amb majúscula.

Sessió 4: Escandir aigua de Vichy
Data: 20 d’octubre
Dolors Miquel diu: «Que així el sonet amb gest de proxeneta/ vol consonar i cobrar feina feta». Antonina Canyelles hi afegeix: «Com que som addicta/ a l’aigua de Vichy/ escric com em rota.» Parlem de la mètrica com a presó, com a imposició o com a pauta. «El sou és el sonet dels diners» o les formes preestablertes tenen una mala fama immerescuda? Lectures: No hi érem, d’Enric Casasses. El Musot, de Dolors Miquel, Bistecs de pantera, d’Antonina Canyelles.

Sessió 5: Escrivim amb pauta
Data: 6 de novembre
Durant aquesta sessió procurarem escriure un  poema delimitat formalment: sonets, sextines, haikus, versos blancs… qualsevol restricció de mètrica i rima serà benvinguda. Lectures: Antologia de poemes de revolta de Joan Brossa, Canviar de cel, d’Adrià Targa.

Sessió 6: Escrivim sense pauta
Data: 13 de novembre
En aquest cas, procurarem treballar el vers lliure i la prosa poètica. Després d’haver escrit escandint versos i sense haver-ho fet, en quin registre ens sentim més còmodes?  Lectures: Els angles del vent, de Max Codinach Sendra.

Sessió 7: Caldria que et posessis cada mes una compresa
Data: 20 de novembre
Les dones han anat guanyant presència en el món de la poesia dita i impresa. Aquesta presència ha coincidit amb l’auge de les poètiques del cos? Són
les poètiques del cos un fenomen exclusivament femení o feminista? Lectures: Kalàixnikov, de Maria Sevilla, Flamarades sortiran. Antologia de poesia catalana feminista, El bell país on els homes desitgen els homes, de Biel Mesquida. 

Sessió 8: Caldria que et posessis cada mes una compresa (II)
Data: 27 de novembre
Trenquem el mite que les dones poetes només saben parlar del cos i en vers lliure. Què escriuen les dones poetes més enllà del gaudi i la incomoditat amb la pròpia pell? Lectures: Cremaven, de Chantal Poch.

Sessió 9: Quan m’hi assec, consulto el DIEC?
Data: 4 de desembre
Reflexionem sobre l’ús de la llengua. On es troben la llibertat absoluta d’escriure el que ens plagui i la cura cap a l’idioma que hem triat per expressar-nos? Quines inseguretats poden aparèixer quan escrivim en una llengua minoritzada? Lectures: miscel·lània de poemes de Carner.

Sessió 10: Tinc pànic escènic (o passa’m el Sumial)
Data: 11 de desembre
Tot poema neix per ser dit en veu alta? De quines eines disposem quan ens sentim còmodes en l’esfera del paper, però ens fa pànic posar-hi el cos i la veu? Lectures: miscel·lània de poemes de Carles Riba i Gabriel Ferrater.

Sessió 11: Fem un informe de lectura propi i d’altri
Data: 18 de desembre
Hem deixat reposar els textos com qui fa un sofregit. Un cop escrits, quins elements podem valorar per decidir si un poema s’aguanta sol o encara va amb crosses?

LECTURES
Llumeneres, d’Oriol Sauleda.
La germana, l’estrangera, de Maria-Mercè Marçal.
La paraula en el vent, de Josep Carner. Joan Salvat-Papasseit, Poeta amb majúscula.
No hi érem, d’Enric Casasses. El Musot, de Dolors Miquel, Bistecs de pantera, d’Antonina Canyelles.
Antologia de poemes de revolta de Joan Brossa, Canviar de cel, d’Adrià Targa.
Els angles del vent, de Max Codinach Sendra.
Kalàixnikov, de Maria Sevilla.
Flamarades sortiran. Antologia de poesia catalana feminista, selecció i edició a cura de M. Antònia Massanet.
El bell país on els homes desitgen els homes, de Biel Mesquida.
Cremaven, de Chantal Poch.
Miscel·lània de poemes de Carner.
Miscel·lània de poemes de Carles Riba i Gabriel Ferrater.

LAURA G. ORTENSI 
Li han dit periodista, professora, filòloga, criminòloga, jove, poeta i aspirant a subsidiària. D’entre tots aquests epítets, l’única cosa productiva empíricament comprovable és que un dia va publicar el llibre de pomes Matar la mare (Fonoll, 2021). També ha participat recentment en l’assaig Màtria o barbàrie (Angle, 2024).

INFORMACIÓ IMPORTANT
– Els cursos tenen places limitades.
– Les inscripcions es poden tramitar a través del formulari. Només seran definitives un cop efectuat el pagament del curs dins del termini indicat. En cas de no fer el pagament en aquest termini, la plaça quedarà alliberada. Un cop tramitat el pagament, l’alumne rebrà un correu electrònic de confirmació amb el tiquet de compra, si no el reps posa’t en contacte amb l’Escola Brossa a escolabrossa@fundaciojoanbrossa.cat.  
– Si les circumstàncies ho requereixen, la programació i/o calendari del curs es podran modificar. Les persones inscrites en seran informades convenientment.
– Després de la primera sessió no es tornarà l’import. Si no es pot assistir al curs, s’haurà d’avisar a escolabrossa@fundaciojoanbrossa.cat amb un mínim 10 dies d’antelació abans de l’inici del curs. En el cas que l’alumne es doni de baixa, se li retornarà el 75 % de la matrícula, sempre que ho comuniqui, com a mínim, amb 10 dies d’antelació. En cas contrari, només es reemborsarà la meitat de l’import.
– Perquè el curs es pugui fer, caldrà que tingui un mínim d’alumnes inscrits. Si no arriba a aquest mínim, quedarà anul·lat i l’alumne tindrà l’opció d’apuntar-se en un altre curs del mateix trimestre pagant la diferència d’import, si s’escau(i sempre que hi hagi places lliures), o es tornarà l’import del curs (100 %). Si el mateix curs es repeteix més endavant, s’avisarà l’alumne amb antelació.
– En cas que l’alumne sigui menor d’edat, haurà d’escriure un correu a escolabrossa@fundaciobrossa.cat per inscriure’s al curs.