

Una aproximació a la lectoescriptura poètica amb Laura G. Ortensi
A Com un lladre he forçat l’horitzó, la Laura G. Ortensi, gran lectora, poeta i filòloga, proposa un recorregut personal per acostar-nos a alguns elements menys coneguts de la poesia catalana i a qüestions essencials de la poesia d’arreu. Aquest curs serà una aproximació a conceptes com la traducció o la llengua poètiques i un espai per debatre sobre categoritzacions com les poètiques del cos, la poesia disca o la poesia femenina. I, també, una taula on compartir l’escriptura amb altres.
PROGRAMA
Sessió 1: Es pot programar l’escriptura?
Data: 8 d’octubre
Parlem del moment zero, de pastar versos: el poema neix o es fa? Si és que neix, com podem ordenar el caos per integrar-lo dins d’un conjunt que faci sentit? Si és que es fa, quines eines tenim per documentar-nos, enriquir-ne el lèxic i treballar-ne elements com el ritme?
Lectures: Llumeneres, d’Oriol Sauleda.
Sessió 2: Forçar l’horitzó
Data: 15 d’octubre
Potser passa que les paraules deixen de dir allò que inicialment semblava que deien. Escriure poesia és, doncs, forçar l’horitzó d’expectatives del lector i portar-lo a l’últim lloc on s’esperava arribar?
Lectures: La germana, l’estrangera, de Maria-Mercè Marçal.
Sessió 3: Carregar la maleta
Data: 22 d’octubre
Escriure és, també, una manera de llegir o una manera de situar-se en el món després d’haver llegit. Com podem apropar-nos a la tradició per abraçar-la o barallar-nos-hi? Qui decideix què és canònic i què no?
Lectures: La paraula en el vent, de Josep Carner / Joan Salvat-Papasseit, Poeta amb majúscula.
Sessió 4: Escandir aigua de Vichy
Data: 29 d’octubre
Dolors Miquel diu: «Que així el sonet amb gest de proxeneta/ vol consonar i cobrar feina feta». Antonina Canyelles hi afegeix: «Com que som addicta/ a l’aigua de Vichy/ escric com em rota.» Parlem de la mètrica com a presó, com a imposició o com a pauta. «El sou és el sonet dels diners» o les formes preestablertes tenen una mala fama immerescuda?
Lectures: No hi érem, d’Enric Casasses / El Musot, de Dolors Miquel / Bistecs de pantera, d’Antonina Canyelles.
Sessió 5: Escrivim amb pauta
Data: 5 de novembre
Durant aquesta sessió procurarem escriure un poema delimitat formalment: sonets, sextines, haikus, versos blancs… qualsevol restricció de mètrica i rima serà benvinguda.
Lectures: Antologia de poemes de revolta de Joan Brossa / Acròpolis, d’Adrià Targa.
Sessió 6: Escrivim sense pauta
Data: 12 de novembre
En aquest cas, procurarem treballar el vers lliure i la prosa poètica. Després d’haver escrit escandint versos i sense haver-ho fet, en quin registre ens sentim més còmodes?
Lectures: Els angles del vent, de Max Codinach Sendra.
Sessió 7: Caldria que et posessis cada mes una compresa
Data: 19 de novembre
Les dones han anat guanyant presència en el món de la poesia dita i impresa. Aquesta presència ha coincidit amb l’auge de les poètiques del cos? Són les poètiques del cos un fenomen exclusivament femení o feminista?
.Lectures: Kalàixnikov, de Maria Sevilla / Flamarades sortiran. Antologia de poesia catalana feminista / El bell país on els homes desitgen els homes, de Biel Mesquida.
Sessió 8: Caldria que et posessis cada mes una compresa (II)
Data: 26 de novembre
Trenquem el mite que les dones poetes només saben parlar del cos i en vers lliure. Què escriuen les dones poetes més enllà del gaudi i la incomoditat amb la pròpia pell?
Lectures: Cremaven, de Chantal Poch.
Sessió 9: Quan m’hi assec, consulto el DIEC?
Data: 3 de desembre
Reflexionem sobre l’ús de la llengua. On es troben la llibertat absoluta d’escriure el que ens plagui i la cura cap a l’idioma que hem triat per expressar-nos? Quines inseguretats poden aparèixer quan escrivim en una llengua minoritzada?
Lectures: miscel·lània de poemes de Carner.
Sessió 10: Tinc pànic escènic (o passa’m el Sumial)
Data: 10 de desembre
Tot poema neix per ser dit en veu alta? De quines eines disposem quan ens sentim còmodes en l’esfera del paper, però ens fa pànic posar-hi el cos i la veu?
Lectures: miscel·lània de poemes de Carles Riba i Gabriel Ferrater.
Sessió 11: Fem un informe de lectura propi i d’altri
Data: 17 de desembre
Hem deixat reposar els textos com qui fa un sofregit. Un cop escrits, quins elements podem valorar per decidir si un poema s’aguanta sol o encara va amb crosses?
Sessió 12: Si m’hi posés, encara ho fotria bé. La poesia (no esparsa) de Rodoreda
Data: 14 de gener
Lectures: Agonia de llum, de Mercè Rodoreda.
Sessió 13: Creep is sexy. Reflexionem al voltant de l’etiqueta poesia disca. El cas d’Angela Marinescu
Data: 21 de gener
Lectures: Em menjo els versos, d’Angela Marinescu. Trad. Corina Oproae.
Sessió 14: El vent, el riu, el dol
Data: 28 de gener
Lectures: Vent a la mà, de Carles Dachs
Sessió 15: La tenebra modernista. El modernisme més enllà de Joan Maragall. La bohèmia negra de Rafael Nogueras Oller
Data: 4 de febrer
Lectures: Les tenebroses, de Rafael Nogueras Oller.
Sessió 16: Beguem! El consum de substàncies com a motiu literari. Manel Marí i Maria Sevilla
Data: 11 de febrer
Lectures: El nòmada i l’arrel, de Manel Marí / Plastilina, de Maria Sevilla.
Sessió 17: Dir-vos que us am no cal. Llegir Ausiàs March avui
Data: 18 de febrer
Lectures: Per haver d’amor vida, Ausiàs March.
Sessió 18: Dos amants com nosaltres. La poesia eròtica de Vicent Andrés Estellés
Data: 25 de febrer
Lectures: Miscel·lània de poemes d’Estellés.
Sessió 19: El Brossa que salta. Llegim i comentem El saltamartí
Data: 4 de març
Lectures: El saltamartí, de Joan Brossa.
Sessió 20: Segur que cal, el sufix -essa? Miscel·lània de poemes de Clementina Arderiu i Felícia Fuster.
Data: 11 de març
Lectures: Miscel·lània de poemes de Clementina Arderiu i Felícia Fuster.
Sessió 21: Lladrucs i bels. L’amistat com a acte d’amor. Miscel·lània de poemes de Blai Bonet
Data: 18 de març
Lectures: Miscel·lània de poemes de Blai Bonet.
Sessió 22: La joventut perduda (i no)
Data: 25 de març
Lectures: Rafel, de Sebastià Alzamora / Mula morta, de Sebastià Alzamora / Els joves i les vídues, de Carles Rebassa.
Sessió 23: Tourists go home
Data: 15 d’abril
Lectures: El Caire Formentera, de Carles Rebassa / Entreforc, de Maria Garcia Garau / Kiribati, de Maria Antònia Massanet
Sessió 24: Sexili i ansietat climàtica
Data: 22 d’abril
Lectures: On fugirem, amor, de Sònia Moll.
Sessió 25: L’epístola a frec del poema
Data: 29 d’abril
Lectures: La princesa sou Vós, de Blanca Llum Vidal.
Sessió 26: M’estim la nit
Data: 6 de maig
Lectures: Miscel·lània de poemes d’Andreu Vidal.
Sessió 27: Adveniment de l’odi i de la lluita
Data: 13 de maig
Lectures: Defensa d’una forma. Poesia completa 1976-2018, de Jaume Pérez Montaner.
Sessió 28: Assemblea a les clavegueres
Data: 20 de maig
Lectures: Reina de rates, de Raquel Santanera.
Sessió 29: Un cos per a la brega. Palau i Fabre, ahir, avui i demà
Data: 27 de maig
Lectures: Poemes de l’Alquimista, de Josep Palau i Fabre.
Sessió 30: Els meus escrits et són udols. La lírica d’Adrià Puntí
Data: 3 de juny
Lectures: Discs d’Umpah-Pah i Puntí en solitari.
Sessió 31: Què hem llegit? Què hem escrit?
Data: 10 de juny
Posada en comú dels textos que hem escrit i revisió de l’informe de lectura inicial.
Sessió 32: Sento veus!
Data: 17 de juny
Cloenda del curs i recital.
LECTURES
LAURA G. ORTENSI
Li han dit periodista, professora, filòloga, criminòloga, jove, poeta i aspirant a subsidiària. D’entre tots aquests epítets, l’única cosa productiva empíricament comprovable és que un dia va publicar el llibre de poemes Matar la mare (Fonoll, 2021). També ha participat recentment en l’assaig Màtria o barbàrie (Angle, 2024) i La marca de l’ham (Cap de brot edicions, 2024).