Amb Carles Rebassa i Raquel Pena
ARQUITECTURA I DISSENY DEL POEMARI: PROCESSOS DE CONCEPTUALITZACIÓ I CONSTRUCCIÓ SIMBÒLICA
Aquest curs és una proposta per a totes aquelles persones que tinguin un poemari a mig fer, és l’oportunitat d’acabar-lo de treballar amb l’acompanyament de dos poetes amb una trajectòria més que sòlida i de posar-lo en comú amb un grup reduït i amb experiència prèvia.
PART I – LA VEU POÈTICA amb Carles Rebassa
SESSIÓ 1 – 13 de gener (1 h)
Sessió introducció: Què és la veu poètica?
Consideracions generals. Descripció del trimestre. Interessos dels participants.
SESSIÓ 2 – 20 de gener (2 h 15 m_17.45-20h)
La veu poètica de Joan Brossa.
La forma poètica. Interrogació sobre què és un poema. El ventall complet de mirades i perspectives.
Reflexió col·lectiva. Aportacions d’escriptura pròpia.
SESSIÓ 3 – 27 de gener (2 h 15 m_17.45-20h)
La veu poètica de Blai Bonet.
Mirades entre Déu i l’home. Poesia civil. Discurs polític i corpori. Exuberància poètica.
Reflexió col·lectiva. Aportacions d’escriptura pròpia.
SESSIÓ 4 – 3 de febrer (2 h 15 m_17.45-20h)
La veu poètica de Joan Vinyoli.
La cançó i la forma. Simplicitat i totalitat. Despullament propi.
Reflexió col·lectiva. Aportacions d’escriptura pròpia.
SESSIÓ 5 – 10 de febrer (2 h 15 m_17.45-20h)
La veu poètica d’Antònia Vicens i Tonina Canyelles.
El pas de la narrativa a la poesia. L’establiment de la maduresa. L’estat de llibertat completa. La violència verbal.
Reflexió col·lectiva. Aportacions d’escriptura pròpia.
SESSIÓ 6 – 17 de febrer (2 h)
La veu poètica de Ramon Guillem.
Consciència de finitud. La poesia com a testament vital.
Reflexió col·lectiva. Aportacions d’escriptura pròpia.
SESSIÓ 7 – 24 de febrer (2 h)
La veu poètica de Mireia Calafell.
Les poètiques del cos. Descripció del dolor. Dona i sexe.
Reflexió col·lectiva. Aportacions d’escriptura pròpia.
SESSIÓ 8 – 3 de març (2 h)
La veu poètica de Jun Komura.
La participació en el món a partir de la poesia. L’entusiasme crític.
Reflexió col·lectiva. Aportacions d’escriptura pròpia.
SESSIÓ 9 – 10 de març (2 h)
La veu poètica de Martí Berlanga.
El testimoni del dolor. Posar el cos a mercè del poema. La superació del cos mateix. L’amor i el desig.
Reflexió col·lectiva. Aportacions d’escriptura pròpia.
SESSIÓ 10 – 17 de març (2 h)
La veu poètica de Maria Isern.
El conflicte del propi cos en relació amb els cossos del desig. La llengua sensorial. La poesia del tu.
Reflexió col·lectiva. Aportacions d’escriptura pròpia.
SESSIÓ 11 – 24 de març (2 h)
Sessió final: Com la construïm? A partir de quines inquietuds es configura la nostra veu? La podem identificar?
PART II – ARQUITECTURA I DISSENY DEL POEMARI amb Raquel Pena
SESSIÓ 12 – 7 d’abril (2 h)
Introducció: Què és un poemari com a unitat conceptual.
Diferència entre poemari i recull dispers.
La idea d’“univers” poètic: temàtica, to, coherència.
Exemples històrics de llibres amb forta unitat conceptual.
Exercici: escriure una primera frase que defineixi l’“ànima” del projecte.
SESSIÓ 13 – 14 d’abril (2 h)
Pregunta central: idea i llavor.
Com trobar la “pregunta” que sosté tot el llibre.
Línies temàtiques vs. línies conceptuals.
Exercici: formular 3 tensions que voldries explorar.
SESSIÓ 14 – 21 d’abril (2 h)
Imaginari: paisatge, objectes, símbols.
Com crear un mapa d’imatges recurrents → collage conceptual
Metàfora i comparació en relació amb l’imaginari
Exercici: inventari de 20 imatges recurrents que vols que apareguin.
SESSIÓ 15 – 28 d’abril (2 h)
Metàfores vives i mortes.
Amb les imatges dels alumnes farem un recorregut per les metàfores mortes i les compararem amb altres de diferents autors.
Com crear una metàfora viva?
SESSIÓ 16 – 5 de maig (2 h)
Vocabulari i to.
Registre lingüístic (formal, col·loquial, arcaic…).
Camp lèxic coherent: repetició, variació i ecos.
Exercici: llista de paraules que sí i paraules que no.
SESSIÓ 17 – 12 de maig (2 h)
Veu poètica: activitat pràctica.
Recuperant les sessions d’en Carles: Quin “jo” parla: autobiogràfic, fictici, coral, abstracte?
Distància i intimitat amb el lector.
Exercici: escriure el mateix poema amb dues veus diferents.
SESSIÓ 18 – 19 de maig (2 h)
Estructura interna.
Ordre dels poemes: narrativa interna, cicles, blocs.
El paper de l’obertura i el tancament. Veurem exemples rellevants de la poesia actual.
Exercici: esbós d’índex provisional.
SESSIÓ 19 – 26 de maig (2 h)
Ritme i cohesió sonora
Repeticions, variacions, leitmotivs sonors.
Com el so crea unitat.
Exercici: detectar patrons sonors en un poeta triat, treballat anteriorment amb el Carles.
SESSIÓ 20 – 2 de juny (2 h)
Intertextualitat i referents.
Com integrar cites, ressons, mites. Veurem quines referències han sigut utilitzades en poesia i on ens trobem actualment.
Referències explícites i implícites. La importància de donar informació al lector.
Exercici: fer un llistat de textos/obres/autors amb què vols dialogar. Quines obres t’acompanyen mentre escrius? Quins són els teus referents?
SESSIÓ 21 – 9 de juny (2 h)
Revisió i depuració conceptual.
Detectar poemes que trenquen la unitat. Treballarem amb taulers d’ordenació.
Reescriptura per reforçar el fil conductor.
Exercici: marcar amb colors el teu poemari segons temes i imaginaris. Quins trenquen la unitat conceptual?
SESSIÓ 22 – 16 de juny (2 h)
Tancament i possibilitats.
Abstract de l’obra. Com explicar el teu llibre?.
Exercici: redacció d’una sinopsi curta i una llarga per poder descriure la teva obra en diàleg amb les obres de la resta dels alumnes.
Possibles premis i tendències.
CARLES REBASSA
(Palma, 1977) Ha publicat Requiescat in pace (1998), juntament amb Pere Perelló, Poema B (2006), Els joves i les vídues (2006), Pluja de foc (2016), Eren ells (2016), Sons bruts (2019) i El Caire Formentera (2022). També ha participat en el recull poètic Ningú no ens representa. Poetes emprenyats (Setzevents, 2011). Acaba de rebre el premi Ricard Torrents Bertrana pel llibre Mite i pols de Blai Bonet, una recerca literària i biogràfica del poeta.
RAQUEL PENA
El 2021 va obtenir el VI Premi Francesc Garriga amb La breu història dels Estats Units, un poemari de llenguatge contundent publicat per quatre editorials independents. Ha contribuït a obres col·lectives com la revista Carn de cap IV (2022), Mirmanda (2023) i el volum d’assaigs Música y capitalismo (2025). La seva trajectòria combina educació, recerca filosòfica i creació literària, sempre amb la cultura com a espai de qüestionament i resistència.