L’Escola Brossa posa la poesia al centre

04.10.2024 Pensament
Compartir      
roser casamayor

El pròxim 8 d’octubre el nou espai formatiu de la Fundació Joan Brossa, l’Escola Brossa, engega la seva activitat amb dos cursos, un de poesia sonora internacional amb Eduard Escoffet, i l’altre de lectoescriptura poètica, amb Laura G. Ortensi. Hem aprofitat per parlar amb Roser Casamayor, coordinadora de l’Escola Brossa, sobre la nova escola de creació de la Brossa.

El passat 28 de juny vam inaugurar l’Escola Brossa amb Remedios Zafra. 

Roser Casamayor: Sí, la Remedios és escriptora, assagista, investigadora i ha treballat sobretot la relació entre el treball creatiu i el que ella anomena cultura-xarxa. Ella enfoca la seva postura en una crítica a la cultura contemporània que passa primer de tot per les condicions materials dels i les artistes i per la reivindicació de la poesia i de tota activitat creativa com un lloc socialment necessari de pausa enmig de l’excés i la velocitat. Ens interessava que la Remedios inaugurés l’Escola Brossa perquè volíem que marqués el to que tindrà la programació.

Què és l’Escola Brossa?
RC: L’Escola Brossa és una escola de creació en els àmbits de la poesia i l’escena. És un laboratori artístic, un espai de trobada d’artistes i de persones interessades en la hibridació de les arts, en la idea d’aquell bastard artístic que Paul B. Preciado explica tan bé a Dysphoria mundi. No ens interessen les categories hermètiques, sinó l’aiguabarreig del que passa als intersticis quan es posen en contacte pràctiques artístiques diferents.

D’on sorgeix aquest nou projecte de la Fundació Joan Brossa?
RC: Aquest nou projecte sorgeix de la voluntat de fer que la Fundació Joan Brossa sigui un espai creatiu activador de propostes. Com a fàbrica de creació que ja som, volem ser acompanyants de processos creatius; ens interessen els fracassos i els reintents.

Per què és necessari un espai com aquest a Barcelona?
RC: És necessari perquè posa la poesia (aquella poesia com a lloc de fusió dels gèneres des del punt de vista brossià) al centre, i per tant, una mica menys als marges del panorama artístic. Cal un espai així a Barcelona perquè penso que ens cal reivindicar i protegir la poesia, i ho podem fer amb cert privilegi des de l’espai institucional que és la Fundació Joan Brossa.

A qui va dirigida l’EB?
RC: Els cursos que programem a l’Escola Brossa van dirigits tant a artistes com a públic general. Qualsevol persona interessada en la poesia i el discurs artístic en general sentirà que Escola Brossa és el seu lloc. Això sí, ha d’estar disposada a sortir de mètodes estancs i de disciplines convencionals.

Quin tipus de propostes oferirà?
RC: Oferirà tallers, cursos (de literatura i d’escriptura) i classes magistrals o sessions puntuals. Sempre intentarem que els formadors i formadores siguin artistes o persones que estan immerses en la realitat (productiva) del sistema cultural, per poder donar tant un punt de vista intel·lectual com pràctic sobre el panorama artístic.

Amb quins formadors compta?
RC: Enguany, comptem tant amb noms consolidats com amb noms més desconeguts. Sobretot, busquem que els formadors siguin artistes i/o especialistes en el seu àmbit. Per exemple, ara al novembre tenim un curs sobre el dolor com a experiència radical i creadora amb la Blanca Llum Vidal, el Sebastià Perelló, el Valentín Roma i l’Arnau Pons, tots artistes, traductors, poetes, investigadors, que passaran des de Marguerite Duras fins a Jaume Ferrer. Crec que és un molt bon exemple de quina mena de formadors hi haurà per l’Escola.

També et pot interessar