Amb l'Escola Parc del Guinardó i l'equip curatorial de l'exposició "Sumari Astral"
El poema com a lloc de trobada i on pensar juntes
[Què és un poema?] llancem la pregunta
Fem una llista
Una llista infinita d’idees d’allò que és un poema. I d’allò que hi cap dins d’un poema.
Una trobada entre la llista i allò còsmic. Superficial i profund. Prosaic i poètic alhora.
Aquest projecte és una col·laboració entre l’escola Parc del Guinardó i l’equip curatorial de Sumari Astral, una exposició comissariada per Caterina Almirall, amb l’artista Itxaso Corral com a conductora-transductora dels processos artístics dels diferents equips. Aquesta col·laboració busca explorar la investigació artística com una font metodològica i de continguts pedagògics, a través d’una recerca performativa que posi en diàleg docents i artistes, així com ajudi a elaborar i compartir el projecte de centre als dos equipaments. L’escola, coneguda pel seu projecte artístic centenari i la participació activa de la comunitat, té el desig de vincular aquest projecte al de la creació d’una ràdio, amb l’objectiu de fomentar l’expressió oral i l’hàbit lector a través de la poesia.
Aquest desig s’enllaça amb la proposta d’una recerca que expandeix i afegeix capes a la triangulació plantejada per Caterina Almirall de text, imatge, i gest (cos) a través de la veu, com un quart element en joc. La veu serà l’eina i l’espai a habitar per part de l’alumnat i els docents que facilitarà el diàleg amb l’obra i els artistes de l’exposició, afegint contingut i variacions, amb l’objectiu d’acabar generant un programa públic dissenyat per l’escola, amb un format encara per concretar.
OBJECTIUS DEL PROJECTE
– Integrar l’art i la cultura en el currículum escolar.
– Fomentar la comprensió i apreciació de la poesia i la paraula entre l’alumnat.
– Analitzar produccions artístiques, pròpies i alienes, argumentant opinions amb respecte i sentit crític, per construir una cultura artística àmplia, gaudir i generar nous coneixements.
– Promoure la col·laboració entre el claustre de professors i experts externs per enriquir el projecte educatiu de l’escola i del centre cultural.
– Establir un diàleg entre l’escola i l’equip de l’exposició Sumari Astral per explorar la interacció entre l’educació i la curadoria artística.
– Crear continguts específics per a l’exposició amb la participació activa de l’alumnat i el grup d’investigació.
– Experimentar amb diferents llenguatges artístics, inspirant-se en la “caixa d’eines brossiana”.
Parc del Guinardó és l’escola guanyadora de la convocatòria del programa Variacions 2024-2025 dins l’itinerari de Poesia, en la modalitat anual.