En Residència 23-24. Juana Dolores
When I Hear A Teenager Talking About True Love. En Residència 23-24

–entrevistes a adolescents sobre l'amor, la sexualitat i la revolució–

Compartir

Per segon cop hem participat al programa Artistes En Residència als instituts de Barcelona, un projecte de l’ICUB i el CEB que té l’objectiu d’introduir la creació contemporània als centres públics d’educació secundària per mitjà d’un contacte directe d’un creador o creadors amb els alumnes. L’artista que ha conduït el procés creatiu ha sigut la Juana Dolores, i per segon any consecutiu treballem amb l’alumnat de l’Institut Escola Eixample, amb els docents Marta Arteaga i Joan Rafart com a figures de referència durant el procés.

WHEN I HEAR A TEENAGER TALKING ABOUT LOVE –entrevistes a adolescents sobre l’amor, la sexualitat i la revolució– és l’inici d’un projecte que investiga i reflexiona sobre la consciència de classe, sobre la comprensió i el coneixement de la pròpia situació dins la jerarquia social i econòmica capitalista, i com travessa el sentiment amorós i el desig sexual en l’adolescència.

Aquest curs 2023-2024, accedint-hi a partir d’entrevistar-los, s’ha près de punt de partida la biografia dels alumnes de 3r d’ESO de l’Institut Escola Eixample, l’hem dit i l’hem desdit, l’hem reivindicat o l’hem qüestionat, l’hem imaginat. Durant el procés de creació, hem tractat l’entrevista com un possible i legítim format artístic, hem explorat les seves possibilitats estètiques i discursives i, al mateix temps, hem discutit sobre les formes i els continguts, i la dialèctica que constitueixen aquestes dues dimensions d’una obra –l’artística i la política– i, així, impulsar l’educació de la sensibilitat i de l’esperit crític. El resultat s’ha materialitzat en una peça audiovisual que recull els testimonis de l’alumnat sobre qüestions com l’enamorament, la masturbació o l’educació sexual. Com a detall: el rertat com a símbol i la signatura com a gest que constaten i defensen l’adolescent com un subjecte amb agència pròpia contra la infantilització institucional burgesa, educativa i/o familiar.