Artboard 1

En Residència 2022-2023

urati laboratori en residència escola institut eixample

Durant el curs 2022-2023 ens hem sumat al projecte de Artistes En Residència als Instituts de Barcelona, un projecte de l’ICUB i el CEB que té l’objectiu d’introduir la creació contemporània als centres públics d’educació secundària per mitjà d’un contacte directe entre un artista o col·lectiu d’artistes i alumnes de l’ESO.

La Brossa ha participat per primer any en aquest projecte, i ho ha fet de la mà del col·lectiu artístic Urati laboratori, un laboratori d’investigació escènica que explora disciplines com la instal·lació, l’escena, les arts plàstiques, la realitat virtual (a través de dispositius diversos i de codi obert) i la comunicació audiovisual, tot construint narratives entorn la memòria i la catàstrofe, amb horitzons surrealistes i imatges que se situen en el terreny ambigu entre la realitat virtual i la corporal.

El centre educatiu amb qui hem treballat ha sigut l’Institut Escola Eixample, un antic col·legi religiós que encara manté l’esquelet del que un dia va ser. Compta amb una immensa capella, convertida en sala d’art i biblioteca, i la seva estructura laberíntica i plena de racons amagats desemboca en un pati interior verd, i en un teatre. El grup amb qui hem treballat és un grup de 3r d’ESO, i la proposta amb ells ha girat entorn a la idea de la catàstrofe com un horitzó possible i potencialment disruptiu i creador de noves perspectives de futur.

Ha sigut tot un procés de creació intens, tant per l’alumnat, com pels artistes, les docents i la mediació. Tot i que la majoria de les sessions han passat al centre educatiu, la Brossa també ha acollit algunes sessions al seu espai amb l’alumnat, així com una residència artística dels Urati laboratori. El dia 25 de maig es va mostrar el resultat de tot el procés en forma d’instal·lació artística, amb el títol “Eterns profetes de la fatalitat”.

Podeu consultar diari de bitàcola de moltes de les sessions en aquest document, escrit pels propis artistes! També podeu consultar el blog d’En Residència on els alumnes i mestres han anat publicant algunes de les fites del projecte.

Afegim també a continuació la informació que aparegué a les parets de la instal·lació final, amb l’equip i una descripció de la peça i del procés.

“”Eterns profetes de la fatalitat” és una peça que busca afrontar la següent pregunta: com materialitzar la idea de la catàstrofe? En el món que habitem hem crescut amb la idea d’una catàstrofe imminent, on el futur només és un camp en ruïnes.

Aquesta idea paralitzadora actua com una àncora de la imaginació, que impedeix sovint que noves generacions puguin imaginar nous futurs possibles. Aquesta proposta pretén ser un espai de reimaginació. Un territori concebut perquè, a través de la nostra presència, intentem ser conscients de la nostra afectació a l’entorn. Partint de la perspectiva que poden tenir sobre aquest fet un grup de persones nascudes ja al segle XXI, l’objectiu ha sigut aprofundir en nous imaginaris que permetin reflexionar sobre les crisis del nostre temps. Com pensar en les catàstrofes que estan per succeir, quan ja les habitem i fugir de la paralització que aquestes ens provoquen?Per dur a terme aquest procés de creació, Urati hem col·laborat amb l’alumnat de 3r d’ESO de l’Institut Escola Eixample, i hem generat una investigació artística basada en tres eixos: el visual, el poètic i el sonor.

Hem treballat amb dinàmiques de petits tallers dividits per sessions, mentre aprofundíem en aquests tres eixos, sempre amb la idea de catàstrofe com a activador. El resultat final és una instal·lació audiovisual, que barreja les eines i conceptes de la realitat virtual, les maquetes de paisatges, la literatura apocalíptica i els ambients sonors, tot per realitzar una aproximació poètica dins un viatge sensorial a les catàstrofes que estan per succeir.”

Urati laboratori

Fitxa tècnica del projecte:

Escenografia i autoria: Urati laboratori en col·laboració amb l’alumnat

Concepte, literatura i vídeo: Albert Chamorro

Art visual i gràfic: Marta Lofi

Art sonor i tecnologia: Sergio Camacho

Producció creativa: Roser Casamayor

Mediació: Sílvia Galí

Alumnes participants: Alice Zaccone, Amalia Carlota Berger Casademont, Bárbara Gabriela Hernández Silva, Benjamín Alejandro Quiroga Chumbita, Bruno Moreno Bueno, Èlia Vila Sans, Marisa Gimeno López, Mery Laura Salinas Mena, Mònica Yáñez Morillo, Nerea Font Garcia, Regina Yáñez Ruíz, Salma del Carmen Expósito Campoy, Sendy Maryeni Hernández Guillen, Sol Ariel Calvo Velasquez, Tyra Guadalupe Flores Meza, Izan Calvo Tejada, Walter Amat Font, Yue Yin.

Professores participants: Eva Suárez, Sandra Iturri, Marta Arteaga.

urati laboratori en residencia urati laboratori en residencia urati laboratori en residencia urati laboratori en residencia urati laboratori en residencia