llibre altres brosses exposició centre arts lliures
PRESENTACIÓ DEL LLIBRE: ALTRES BROSSES

El pròxim divendres 5 de maig a les 18h el Centre de les Arts Lliures acull la presentació del llibre Altres Brosses, una coedició de la Fundació Joan Brossa i l’Ajuntament de Barcelona vinculada a l’exposició Altres Brosses. Joan Brossa i la poesia d’acció: el parateatre, d’autoria col·lectiva. L’acte constarà d’una conversa sobre el camí entre el llibre i l’exposició, i d’un experiment: del parateatre a la taula rodona i viceversa, amb Eduard Olesti. Hi participaran la directora d’Arts visuals i textuals de la institució, Maria Canelles; l’autor del llibre i curador de l’exposició, Joan Maria Minguet, i Alba Font, de Tallers Torrents, dissenyadora del llibre, i l’escriptor Eduard Olesti.

Presentació:
Divendres 5 de maig a les 18 h al Centre de les Arts Lliures de la Fundació Joan Brossa

Entrada lliure

ENCARA HI HA ALTRES BROSSES
La publicació posa en relació tota la constel·lació brossiana a l’entorn de la poesia d’acció. No és tan sols un catàleg documental sinó que aquest llibre es pregunta per les novetats i vigències del discurs poètic de Joan Brossa i, fins i tot, posa en crisi el mateix concepte de la parateatralitat per poder seguir jugant, per poder seguir creant. Altres Brosses conté un gran nombre d’informació, material gràfic, documentació audiovisual, fragments del textos teatrals i poètics de Brossa, bibliografia i material inèdit sobre Joan Brossa i la seva intensa dedicació al que ell anomenava el parateatre: la poesia en escena que busca el contacte amb l’espectador a través de la fascinació, la sorpresa, l’ocurrència.
Altres Brosses és un llibre juganer, plural, divers i disparador d’idees i imatges. És també un compendi de l’imaginari parateatral d’un creador com Joan Brossa. Enamorat del transformisme de Fregoli i amb la màgia com a teoria poètica, Brossa desenvolupa la seva creació bastíssima. Seguint la lògica de l’exposició, aquest estudi està dividit per capítols que fan incursions més concretes a temes particulars com la màgia, la pantomima, el circ, els pallassos, el cinema i el teatre visual. La publicaciaó inclou:

• Un estudi o assaig de Joan Minguet sobre Joan Brossa i les parateatralitats que conté imatges i documentació sobre l’obra de Brossa, així com documents d’època.
  • Una dramatització a cura d’Eduard Olesti de la taula rodona pseudoficcionalitzada sobre les teatralitats de Brossa i altres xafarderies que va tenir lloc al Centre de les Arts Lliures el 7 de juliol del 2022 i que va consistir en un exercici d’improvisació oratòria dirigit per Joan Maria Minguet i Maria Canelles, directora d’Arts Visuals i Textuals de la Fundació Joan Brossa, que va comptar amb la participació de la directora escènica Gemma Beltran, el filòleg Héctor Mellinas i els acròbates Jordi Aspa i Bet Miralta Closelles.

En paraules de Joan Maria Minguet, aquest llibre és un homenatge al Brossa autèntic i ens apropa a l’imaginari de les altres arts escèniques, aquells llenguatges que es presenten com a manifestacions performatives i visuals que plantegen un moment espectacular o una successió —no narrativa— de moments espectaculars que, abans que res, busquen sorprendre i meravellar el públic.

Des de fa uns anys, la Fundació Joan Brossa col·labora amb el Servei de Publicacions de l’Ajuntament de Barcelona amb qui coedita un volum anual vinculat al  projecte expositiu i de recerca que es duu a terme a la seu de la Fundació. Aquestes publicacions es destaquen per incloure una recerca rigorosa en matèria avantguardista i, alhora, ser guies visuals d’autors, figures i creadors vinculats a l’univers brossià. A més a més, son peces contundents, d’objectes de valor gràfic, de dissenys interessants.