Mostra virtual de poemes-pantalla

amb Eva Ortega, Isabel Rojas, Oscar Sagué, Jordi Clos, Xavi Serrano i Isabel Llanos

La pantalla. L’ull-pantalla. L’ull (el nostre ull) incapaç de sostreure’s al domini de la pantalla i la poesia (per què no?) igualment limitada a les condicions d’enunciació del domini de la pantalla: unitat de temps, d’acció i d’espai —al capdavall, un ull-pantalla prou canònic.

El computer screen poem, o poema-pantalla, és un format videopoètic inspirat en els computer screen films: subgènere del cinema de terror en format found footage on totes les escenes s’esdevenen i es mostren des de la pantalla d’un dispositiu digital. Aquesta nova forma de lirisme ha estat especialment dissenyada per funcionar com a consigna de creació en el curs Poesia_VersióBeta.txt (o el mèdia és el missatge), que tingué lloc el mes de juliol de 2022 a la Fundació Joan Brossa – Centre de les Arts Lliures.

Les següents peces són obra dels participants del curs, i juntes conformen la primera mostra de poemes-pantalla en català.

EVA ORTEGA PUIG

Autoria poema massa mare: Albert Mestres (“no saber” dins Flama, 2021)
Autoria poema pantalla: Eva Ortega Puig
Tècnica: Google Calendar, navegador web, alarma i Stop Motion Studio
Durada: 1:09

Autoria poema massa mare: Blanca Llum Vidal (“Tan bonic i tan negre” dins Amor a la brega, 2018)
Autoria poema pantalla: Eva Ortega Puig
Any: 2022
Tècnica: WhatsApp (opció “dictat per veu”)
Gènere: Poema-pantalla
Mida: La pantalla 1920 x 1080
Durada: 2:15

ISABEL ROJAS

Autoria poema massa mare: Emilia Conejo (poema dins De acá, 2019)
Autoria poema pantalla: Isabel Rojas Casas
Tècnica: WhatsApp i vídeo de YouTube
Durada: 3: 30 min.

OSCAR SAGUÉ

Autoria poema pantalla: Oscar Sagué Pla
Autoria poema “Uni Dori Teri Quateri”: Rosa Pou (dins “Ala, Bat! Sí, Adeu.”, 2020)
Tècnica: Fons de pantalla ordinador, WhatsApp (opció “WhatsApp desktop” amb
notificació de missatges i contingut visible) i Youtube.
Durada: 00:05:18

XAVI SERRANO

Autoria: Xavi Serrano
Autoria del poema: Vicent Almela
Títol del poema: Cercles (2011)
Tècnica: captura de pantalla de l’Iphone i aplicació Wallapop.

JORDI CLOS

Autoria poema: Sílvia Melgarejo “Set haikús sobre el pensament d’Ivan Illich”
Autoria poema pantalla:
Jordi Clos Soler “(H)Ai(K)TU”
Any:
Tècnica:
WhatsApp, FinalCut, Audacity
Gènere:
Poema pantalla
Mida:
La pantalla 1920 x 1080
Durada:

ISABEL LLANOS

Títol: Polifémica virtud
Autora: Isabel Llanos
Text: poema “Carta como poema instrumento de acusación”: Diambra Mariani
(Libro Rojo Vol. 8. Barcelona: Ed. Prostíbulo Poético, 2017)
Veu: Windows – Word “Laura”
Format: computer screem poem
Tècnica: vídeo formato Mp4
Durada: 2’35’’

Sinopsi:
La dualidad siempre presente en el ser humano: cuerpo/mente, interior/exterior, verdad/mentira, yo/el otro… especialmente manifiesta en la sociedad de la imagen, aún queda más patente en la “generación de las pantallas”. Este desdoblamiento se resignifica en la partición gemela de la imagen del vídeo a modo de mirada dicotómica: una para cada ojo. El cristal coloreado para acomodar la visión a las preferencias del observador, voyeur de una realidad edulcorada y milimétricamente diseñada para alienarnos.
Esta obra persigue reflejar la divergencia cínica e hipócrita entre lo mostrado y la realidad, entre lo que es “políticamente correcto”, lo cómodo, lo que “vende”, la idílica vida perfecta, la juventud, el poder, que se expone para aparentar el constructo de éxito, pero también para autoengañarnos frente la certeza de nuestras miserias humanas.
La polifémica virtud sería, pues, la capacidad de mirar, ver y entender el mundo desde la limitante unicidad de un prisma, como el famoso cíclope. Las restricciones y condiciones de realización de un screem poem establecen, a su vez, un inquietante paralelismo con el significado de la pieza.