Secrets de fabricació

Cicle 'Digues, Cosa. Joan Brossa i els poemes objecte'

Compartir

La tercera exposició del cicle ‘Digues, cosa. Joan Brossa i els poemes objecte’ s’apropa a la construcció de l’objecte, tant des del seu del vessant material, com conceptual. Producció i ideació defineixen en aquest cas concret territoris que es confonen i que no es poden destriar tan fàcilment. Així, d’una banda, l’exposició incorpora una tria d’esbossos i documents que aporten una mirada íntima a la gènesi del poema objecte brossià. Alhora l’exposició inclou treballs d’artistes en les quals la producció (o el procés d’instal·lació) és en gran part responsable del seu sentit i de la seva interpretació.

La idea de «secret» a la qual es fa al·lusió en el títol esdevé en certa manera una declaració irònica, ja que molts dels treballs que es presenten a la mostra es basen en protocols, d’altres han estat produïts sense la intervenció directa de l’artista, o —com succeeix en el cas de Brossa— les obres són, en la seva construcció, notablement senzilles. És clar que el títol també al·ludeix a la mateixa economia de l’objecte i a la manera com aquest adquireix tant valor econòmic com afectiu.

Marc Navarro
És comissari i escriptor. Ha comissariat exposicions a la Fundació Joan Brossa-Centre de les Arts Lliures (2025-2027), CA2M-Museo Centro de Arte Dos de Mayo (2023) i la Fundació Joan Miró (2019-2021).

És autor de Llegir-ho ràpid. Una història de Sàpigues i Entenguis Produccions (TXT01, 2026), i coeditor d’Assuming Asymmetries. Conversations on Curating Public Art in the 1980s and 1990s (Sternberg Press/Konstfack Collection, 2022) i Curating Beyond the Mainstream. The practices of Carlos Capelán, Elisabet Haglund, Gunilla Lundahl and Jan-Erik Lundström (Sternberg Press/Konstfack Collection, 2022).
Ha rebut beques de recerca de l’OSIC (2020, 2024) i del Senatsverwaltung für Kultur und Europa de Berlin (2022) i ha estat ponent convidat a Zachęta National Gallery of Art (Varsòvia) i 1646 (La Haya). Ha contribuit a catàlegs i publicacions d’institucions com ara Secession (2025), Goldrausch Künstlerinnenprojekt (2025), Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia (2025), CCA-Prague (2024) i Artium Museoa (2023).

Viu a Berlín.