Núria Guiu
POV (POINT OF VIEW)

De Núria Guiu

Compartir

En aquesta conferència performativa, Núria Guiu repassa els eixos que han marcat la seva pràctica i examina la performativitat del concepte d’histèria.

A POV (Point of view) Núria Guiu Sagarra vincula els eixos que han marcat la seva pràctica (cos – imatge – poder – digitalitat) amb una nova recerca centrada en una revisió contemporània del concepte d’histèria. En aquesta conferència performativa, Guiu examina la performativitat de la histèria a partir de la iconografia fotogràfica del científic Jean-Martin Charcot al segle XIX a l’hospital de la Salpêtrière de París, i la compara amb la cultura digital dels mems i les selfies com a nous catalitzadors performatius de malestars contemporanis. 

POV (Point of view) és també el títol que Núria Guiu ha donat al proper “Paragrafies”, una línia de monogràfics que neix de la col·laboració del Mercat de les Flors, l’Institut del Teatre i l’editorial Comanegra, i que té per objectiu crear un arxiu de pensament sobre la pràctica coreogràfica. El llibre de Guiu s’inclou en aquesta sèrie, i la conferència a La Brossa serveix també per a la seva presentació oficial.

SINOPSI
POV és l’acrònim de point of view en anglès o punt de vista, en català. Si la histèria a la Salpêtrière era un dolor escenificat a través de la imatge o punt de vista de la ciència, quines formes pren en la contemporaneïtat?
Si per a Georges Bataille l’erotisme era una transgressió i dissolució de límits que sovint involucrava la pèrdua de control tal com s’observava en les pacients histèriques de la Salpêtriè, com llegim els nous malestars, les noves formes d’autorepresentació i performativitat a xarxes socials, entregades a l’ull i la mirada dels altres?

NÚRIA GUIU
Ballarina i coreògrafa establerta a Barcelona. És professora certificada de Ioga Iyengar i estudiant del grau en Antropologia i Evolució Humana a la Universitat Oberta de Catalunya (UOC).
Com a coreògrafa s’ha centrat en la relació entre cos-imatge-poder-digitalitat i, sobre aquest eix de recerca, ha creat peces com Likes, Spiritual Boyfriends, Futuralgia, Cyberexorcisme, MEDIUM o Supermedium.
Els seus treballs s’han pogut veure en sales i festivals nacionals i internacionals com a l’Hau Hebbel Berlin i el Tanzfestival Rhein Main (Alemanya), la Biennale Lyon (França), l’Oktoberdans (Noruega), la Saal Biennale (Estònia), la Taiwan Dance Platform (Taiwan), el Batard Festival (Bèlgica) i el Festival Grec de Barcelona, entre d’altres.
L’any 2022 va rebre el Premi Nacional de Cultura a Catalunya com a coreògrafa centrada en la relació entre la dansa i l’entorn digital, sempre des d’una perspectiva socioantropològica.

SOBRE “PARAGRAFIES”
La col·lecció “Paragrafies” és una col·laboració entre l’Institut del Teatre, el Mercat de les Flors i l’editorial Comanegra que té com a objectiu valorar, fer visible i transmetre el pensament coreogràfic i l’univers poètic i conceptual dels creadors de la dansa. D’una banda, aquesta col·lecció vol recollir el llegat dels artistes d’aquesta disciplina. I, d’altra banda, “Paragrafies” vol posar a l’abast de tothom el coneixement intel·lectual que neix i es construeix des de l’experiència compartida de coreògrafs i ballarins.
Entenent la dansa com a eina de creació i de pensament alhora, la col·lecció vol transmetre aquesta dualitat tot proposant als coreògrafs un exercici d’anàlisi i reflexió a propòsit de la seva obra, les seves eines i la seva recerca. Anteriorment, “Paragrafies” ha editat monogràfics sobre Andrés Corchero, Marina Mascarell, Cesc Gelabert i Pere Faura.