DOUBLE BEAT

De Ruben Ramos

Compartir

Les fàbriques de creació i els museus barcelonins protagonitzen un any més una experiència en comú, el programa Creació i Museus. Un seguit d’espais museístics i patrimonials de la ciutat es converteixen en escenari per als/les residents dels centres de creació artística de la ciutat, que dialoguen mitjançant les seves propostes amb els fons artístics, històrics o etnogràfics que conserva cada espai.

Enguany, el projecte seleccionat pel Centre de les Arts Lliures de la Fundació Joan Brossa ha estat Double Beat, de Rubén Ramos, i s’exhibirà al Museu de la Música.

SOBRE L’OBRA
I si el tempo s’hagués accelerat artificialment fins a desvirtuar per complet les intencions dels compositors clàssics? Com ens sentiríem si tornéssim enrere ara que l’acceleració de la vida ens provoca ansietat?

El tempo de la interpretació musical es va accelerar durant el segle XIX de tal manera que va quedar fora de l’abast dels intèrprets amateurs (destinataris d’una gran part de les composicions de l’època), tergiversant així les intencions de molts compositors. Així semblen demostrar-ho investigacions recents sobre la mala interpretació actual de les indicacions metronòmiques de les partitures que ens van deixar els compositors del segle XIX, els quals, segons les persones defensores de la teoria del double beat, pretenien indicar un tempo la meitat de ràpid que el que a l’actualitat creiem correcte. La meitat de ràpid és un canvi enorme que ho transforma tot, no només la interpretació i l’experiència de qui escolta, sinó també la manera de relacionar-se amb la música, que des d’aquell moment queda en mans dels professionals virtuosos i dels que mercadegen amb l’art. És el primer pas per a la creació d’una indústria fora del control de l’àmbit domèstic i a la qual el públic només és convidat de manera passiva.

RUBÉN RAMOS NOGUEIRA
Músic, escriptor i performer. Com a músic i artista ha desenvolupat la seva activitat principalment en el terreny de les arts vives amb peces que aborden la relació entre música i vida, com la trilogia AmateurPatada a seguir o Can 60. Actualment treballa en recuperar la idea de saló amateur del segle XIX per traslladar-la a domicilis particulars del segle XXI amb el projecte Fanny (per Fanny Mendelssohn), junt amb Núria Lloansi, Pierre Peres i altres artistes convidats com Juan Loriente o Gema Ramos. Ha publicat dos llibres de ficció, Punk cursi i Master, i és un dels fundadors de Teatron, revista digital especialitzada en arts vives.

Una producció del Centre de les Arts Lliures – Fundació Joan Brossa i Museu de la Música de Barcelona amb el suport de les Beques Barcelona Crea (Creació i Museus).