I #JORNADA BROSSA
La realització de la “I Jornada Educativa Joan Brossa” per part del Servei Educatiu de la Fundació el passat 7 de juliol ha suposat la consolidació d’un projecte que va començar ara fa tres anys. I és que malgrat les limitacions econòmiques, de personal i d’espai que tenim, l’oferta educativa no ha parat de créixer de la mateixa manera que ho ha fet la demanda per part dels centres educatius del país.
Glòria Bordons iniciava la Jornada esmentant que l’objectiu principal de la Fundació és el de difondre l’obra de Joan Brossa i per això cal acostar la figura del poeta a les noves generacions. Brossa va despertar l’interès de molts docents i foren bastants els centres escolars que van enviar-li cartes i treballs. Pepa Llopis, companya sentimental del poeta i impulsora de la Fundació, es va dedicar a seleccionar aquells poemes de l’autor que podrien ser treballats a les escoles. Fruit d’aquesta selecció, i de la importància que la Fundació sempre ha donat a l’educació, es va publicar el llibre “Aprendre amb Joan Brossa”.
Brossa no va escriure gaire sobre educació però el text “De la sordesa del laberint” hauria de ser una lectura obligatòria per part de mestres i professors. A la coneguda sentència “Les coses importants s’aprenen però no s’ensenyen”, li segueixen d’altres com “A la vida les coses importants són senyals que un tintorer no pot fer desaparèixer” o bé “No he cregut mai en la sort de cap mètode, convençut que els coneixements deixen de tenir valor si no hi ha una aportació humana creadora”.
I és amb aquest esperit creador, experimental i reflexiu que hem consolidat un projecte educatiu en el qual treballem fonamentalment la mirada, l’observació atenta, el pensament crític, l’acció performàtica i el foment de la lectura. Volem que les nostres activitats es construeixin mitjançant un diàleg col·lectiu entre l’educador i els alumnes. Pretenem que tothom digui la seva, que els alumnes s’atreveixin a parlar, que perdin la por a equivocar-se. Altrament, volem donar suport als docents per tal que treballin Brossa a l’aula. És per això que a partir del curs vinent oferirem assessorament pedagògic als docents que vulguin participar en el projecte de curs “L’art és vida i la vida és transformació”.
Durant aquests tres anys hem comptant amb el suport de diverses persones que ens han ajudat, i ens ajuden, a fer que el nostre projecte educatiu prengui forma. Mariela Heredia, des de l’empresa App_arte, ha desenvolupat una aplicació adreçada a nens d’entre 3 i 7 anys per tal d’integrar les noves tecnologies a l’aula des de l’experimentació permanent. Patrici Batalla, mestre de l’Escola El Puig d’Esparreguera, ha contribuït, des de l’entusiasme i la implicació absoluta, a fusionar projectes i assignatures, a fer que els nens mirin el seu entorn des d’una nova perspectiva, a incentivar la creació poètica durant les vacances, a acostar els artistes a l’aula, etc. I Sílvia Caballeria i Carme Codina, des del Col·legi Sant Miquel dels Sants de Vic, innoven any rere any amb el desenvolupament de projectes educatius que impliquen moltes hores de treball però a la vegada uns resultats excel·lents en què es fa palesa l’energia que hi han posat els alumnes i la capacitat que tenen d’acostar-los la poesia tot emprant eines i mitjans extremadament actuals.
No podem oblidar tampoc el treball que realitzen els nostres educadors. Cèlia Nolla, que ens va acompanyar durant la Jornada fent interactuar els assistents amb diverses dinàmiques de creació en equip, Laia Serrano, Héctor Mellinas, i un llarg etcètera de persones que, com diu en Patrici, han estat tocades pel “verí” de Joan Brossa i ens ajuden a fer possible el nostre projecte formant-se, fent seguiment d’activitats, realitzant itineraris urbans o anant a les escoles a fer tallers de poesia brossiana. Dintre d’aquest col·lectiu d’educadors volem donar la benvinguda a l’Enric Llevat que mitjançant la proposta “Tinta brossiana” vol combinar la poesia essencialista de Joan Brossa amb la tècnica de la tinta xinesa i la creació de haikús. Sense cap mena de dubte, el fet de portar artistes a les escoles ajudarà a fer que l’experiència educativa sigui més vivencial i enriquidora.
Després d’aquesta aventura només podem agrair l’entusiasme que varen mostrar els ponents i la participació de tots els assistents. Considerem que els resultats han estat molt per damunt d’allò que ens esperàvem i que va ser una jornada intensa però enriquidora. Una injecció de poesia forta que fa pensar ja en nous projectes educatius i en la realització de la propera Jornada.
* Si en voleu conèixer més detalls, busqueu l’etiqueta #JornadaBrossa a Twitter o bé consulteu el grup “I Jornada Educativa Joan Brossa” que es va crear a Linkedin per reflexionar sobre alguns dels temes que es varen tractar després, directament i indirectament, a la Jornada.