L’artista Adrià Julià presenta l’exposició “Faules per una economia animal”, una invitació a repensar el valor més enllà del mercat
Barcelona, 21 de novembre de 2025 – El Centre de les Arts Lliures de la Fundació Joan Brossa presenta Faules per una economia animal, d’Adrià Julià, una exposició fruit de la convocatòria PostBrossa 2025-2026 per a la producció i exhibició d’instal·lacions artístiques visuals de caràcter híbrid, que es podrà veure del 25 de novembre de 2025 al 4 de gener de 2026. L’exposició presenta una constel·lació d’obres dels darrers anys i de nova producció de l’artista que reflexionen sobre la transformació constant del valor econòmic —tant en la seva dimensió material com en el seu significat. Aquest relat vincula el passat i el present del sistema monetari amb la història de l’edifici que acull l’exposició i amb els animals com a representacions d’un bestiari contemporani. Algunes de les obres de la mostra s’activen des de processos performatius que exploren la desmaterialització i l’abstracció dels diners —una evolució que continua explotant la natura i alienant una part significativa de la nostra societat. D’aquesta manera, Faules per una economia animal es converteix en una invitació a repensar el valor més enllà del mercat, en un món que sembla haver oblidat que la vida no es mesura en diners. Un diàleg amb la fàbrica de moneda L’exposició es presenta al Centre de les Arts Lliures de la Fundació Joan Brossa, situat a La Seca, un edifici patrimonial del segle XIV que va ser l’antiga fàbrica de moneda de la Corona d’Aragó. El conjunt d’obres que s’hi presenten dialoguen amb aquest passat i amb el present del sistema monetari. La instal·lació de gran format Faules per una economia animal (2025), que dona nom a l’exposició, reprodueix una imatge arquitectònica que contrasta amb aquest edifici històric: la imatge de l’arquitectura moderna i fictícia representada al bitllet de cinc-cents euros. La instal·lació Constel·lacions econòmiques (2025) agrupa Paper Moneda (Sèrie I, Sèrie II, Sèrie III) (2025) i The Spinning of the Earth (Sèrie I) (la rotació de la terra) (2023), dues obres que utilitzen de manera literal materials històricament vinculats a la producció dels diners i que actualment es troben en un procés d’obsolescència i marginalització. A Another Fortuitous Encounter (Una altra troballa fortuïta) 2025, una impressora làser penjada del sostre imprimeix una seqüència aleatòria de fulls amb la imatge d’un xec estatunidenc de vint dòlars dels anys seixanta, que presenta una imatge d’un colom amb les potes lligades per descuit del dibuixant que va copiar al detall la fotografia original. Justament de la relació entre la fotografia analògica i dels diners en metàl·lic és del que parla l’obra La fotografia analògica és com els diners en metàl·lic (2023-2025), un díptic fotogràfic d’un text que l’artista presenta per primera vegada en una versió en català. Activacions d’un bestiari L’arquitectura efímera de l’obra Faules per una economia animal es converteix en l’escenari de la performance RATA. GAT. COLOM (2025), que serà activada amb la col·laboració de l’historiador de l’art i periodista Marc Giró donant veu a aquests tres animals. Una caracterització del bestiari, com en els contes i les faules, que convidarà a relfexionar sobre la relació dels diners amb la cobdícia, l’engany, l’aparença i els rols socials i de gènere. L’artista Adrià Julià (Barcelona 1974) ha desenvolupat el seu treball durant els darrers vint-i-cinc anys entre Los Angeles i Barcelona. A través d’instal·lacions, cine, vídeo, fotografia, performance i publicacions Julià examina els mitjans de representació i recepció d’esdeveniments amb una dimensió personal i col·lectiva, així com les formes en què es negocia la memòria, la resistència, el desplaçament i la supervivència. Algunes de les exposicions individuals més destacades inclouen “Think of It as Money!” a Contemporary Art Center de la Universitat de Califòrnia Irvine (2023); “La conquesta de l’inútil” a La Virreina Centre de la Imatge, Barcelona (2021-2022); “Una flor blanquíssima” a La Panera, Lleida (2021); “Nem mesmo os mortos sobreviverão” al Museu Pinacoteca de São Paulo (2019-2020); “Hot Iron” a la Fundación Miró de Barcelona (2017); “Hot Iron Marginalia” a Tabakalera, San Sebastián (2017-2018); “Perpetual Monologues a Propos of a Loved Being: Los Angeles 1943-1991” a Dan Gunn Berlín (2015); “Cat on the Shoulder” 18th Street Art Center, Santa Monica, EUA (2013); “Ruinas del Habla” al Museo Tamayo, Ciutat de Mèxic (2011); “Utòpia, Ohio” dins del programa Barcelona Producció a La Capella, Barcelona (2011); “Notes on the Missing Oh” a Project Art Center, Dublín (2011); “A Means of Passing the Time” a LAXART, Los Angeles, EUA (2008). Entre les exposicions col·lectives on ha participat destaquen les realitzades al Metropolitan Museum, Nova York; Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia, Madrid; Redcat, Los Angeles; Witte de With, Rotterdam; Seoul Museum of Art, Seúl, Corea; Lyon Bennial, Lyon; Sesc Belenzinho, São Paulo; Neuer Aachener Kunstverein. Aachen; Generali Foundation, Viena; Kochi-Muziris Biennale, India; 7th Mercusur Biennial, Porto Alegre, Brasil; Akademie der Künste, Berlín. Presentá performances a AGO Museum de Toronto, Current LA, la 29 Bienal de São Paulo i a la Galería Soledad Lorenzo. Adrià Julià ha rebut beques de la Fundación Botín, American Academy de Berlín, California Community Foundation Fellowship for Visual Artists, Art Matters, American Center Foundation, Fundació “La Caixa”, i el 2002 el Premi Altadis. INFORMACIÓ ÚTIL Dates: Inauguració: Horaris d’obertura al públic: CRÈDITS Una producció del Centre de les Arts Lliures de la Fundació Joan Brossa. Amb la col·laboració del Museu Molí Paperer de Capellades, en el marc del programa de residències artístiques Prototips, impulsat per la PAAC, Hangar. Centre de producció i recerca artística., J. Vilaseca S.A. i GAM Digital S.L. Agraïments: Débora Antscherl, Pense (Joan Febrer), Marc Giró, Miguel Angel de Heras, Ibai Jaimez, Ramon Julià, Maria Àngels Marquès, Roger Miralles, Joan Morey, Ludger Mykina, Pablo Osorno, Santi Pla, Lúcia Prancha, Victòria Rabal i Javier Soto. MÉS INFORMACIÓ I GESTIÓ D’ENTREVISTES |
També et pot interessar
Els poemes objecte de Joan Brossa dialoguen amb l’obra objectual d’altres artistes al nou cicle d’exposicions del Centre de les Arts Lliures
Els poemes objecte de Joan Brossa dialoguen amb l’obra objectual d’altres artistes al nou cicle d’exposicions del Centre de les Arts Lliures
El Centre de les Arts Lliures torna a acollir amb força l’IF Barcelona, el festival de referència del teatre visual, d’objectes i de titelles
El Centre de les Arts Lliures torna a acollir amb força l’IF Barcelona, el festival de referència del teatre visual, d’objectes i de titelles
INFORMACIÓ ÚTIL
Dates:
Del 25 de novembre de 2025 al 4 de gener de 2026
Inauguració:
Dimarts 25 de novembre a les 18 h
Horaris d’obertura al públic:
Dimarts de 16 a 20 h, de dimecres a dissabte d’11 a 20:30 h i diumenge, d’11 a 18 h.