El Centre de les Arts Lliures presenta la temporada 25-26 amb una programació oberta a la ciutat
- El Centre de les Arts Lliures va tancar la temporada 24-25 amb un total de 14.480 visitants i un 74,11% d’ocupació.
La temporada 25-26 presenta 39 propostes d’arts en viu i visuals en una programació que convoca artistes i ciutadania a la reflexió social i política des del risc i l’experimentació.
Amb 13 propostes inèdites d’un total de 28 espectacles, la programació escènica destaca per la presència del teatre visual i d’objecte.
La programació d’arts visuals presenta 8 noves exposicions i instal·lacions i es desplega en tres línies: patrimoni, suport a la producció i exhibició, i recerca.
Losinformalls han estat els protagonistes de la festa d’obertura de la temporada 25-26 amb Informal stage, una oda a la informalitat, a l’experiment i a l’error.
Barcelona, 23 de setembre. Ahir, dilluns 22 de setembre, el Centre de les Arts Lliures de la Fundació Joan Brossa va celebrar una jornada d’obertura de la temporada 25-26 amb una presentació a premsa al matí i una festa a la tarda. Es va donar així el tret de sortida a una programació que omplirà l’espai del carrer Flassaders entre setembre de 2025 i juny de 2026 de 39 propostes – espectacles, exposicions, instal·lacions i performances-, així com la segona edició de la programació especial d’Exorcismes, Patrimoni i Performativitat; 28 activitats pedagògiques i una nova edició de l’Escola Brossa.
Experiments per a la ciutat
Aquesta temporada, la Fundació Joan Brossa té la voluntat de situar el Centre de les Arts Lliures a la ciutat i convertir-lo en un espai obert i proper a la ciutadania. Un lloc on venir a trobar propostes experimentals i on sentir-se com a casa habitant els diversos espais i formats d’activitats que ofereix el Centre. La imatge gràfica creada per Irena Visa per a la campanya de comunicació de la temporada persegueix aquesta voluntat, tot fent protagonistes els coloms, també habitants de la ciutat de Barcelona, acompanyats d’uns missatges que defineixen amb una mirada irònica què és i què ofereix el Centre de les Arts Lliures en tots els sentits (teatre, wi-fi gratis, lavabos, exposicions… i coses rares).
La contemporaneïtat en clau social, política i artística
Amb 28 espectacles i 8 exposicions i instal·lacions, aquesta nova programació consolida La Brossa com un espai de risc, d’experimentació i d’hibridació de llenguatges artístics, amb projectes que desprenen actituds contestatàries i contra l’immobilisme. En paraules de la direcció artística, Maria Canelles i Georgina Oliva, es tracta “d’una manifestació col·lectiva que posa de relleu l’inconformisme davant l’uniformisme i les seves derives”, unes propostes que beuen de la contemporaneïtat en clau social, política i artística.
Arts escèniques
La programació escènica, marcada per una accentuada presència del teatre visual, d’objectes i titelles gràcies a la col·laboració amb el Festival IF Barcelona, destaca per 13 estrenes: L’internacional: un sandwitx arqueològic de Barcelona, de Laia Fabre i Liminal; Dark Times de David Espinosa; Leshi d’ATRESBANDES; Ja t’ho vaig dir d’Agnés Mateus i Quim Tarrida; Exercici de crueltat per a infants d’Arnau Sanromà i Enric Marzà; Un cotxe de Pau Masaló; I trust you de Vivian Friederich; Els polítics de Leo Granados; Esto es otra pel·lícula más sobre un hombre de Tomàs Aragay; Blattodea de Laura Cabello Escofet, i les conferències performatives La petroquímica de Maria Alejande, Pau Ferran, Judith Pujol i Bàrbara Roig; Ens van caldre les úlceres de Luca Calderó i ¡Yo me transformo! Strip -conference de Banda Esfèrica.
Per la seva banda, la programació també compta amb: Lilianae #Am d’Albert Arribas; Danses romàntiques/ Antena Fantasma de Montdedutor; Mata’m psicosi de Lucia del Greco; Asses.masses de Patrick Blenkarn i Milton Lim; To move in time de Forced Entertainment dins del Temporada Alta; Melodama “la venjança d’una òrfena russa” de Jordi Prat i Coll; C.U.L d’Escarlata; Manual per a éssers vius de La Mula, Mapa Caníbal de Maria Camila Sanjinés; Fasting Girls de Marta Azparren; Weltschmerz (títol provisional) de Ferran Dordal; Saeta de Javier Aranda; Cinemàtica de Nyamnyam; Concrette matter de Los detectives; Guerrilla d’El Conde de Torrefiel, així com les dues performances Fuego camina conmigo de Cia. Soledad i Instruccions per desaparèixer lentament de Marga Socias i Nico Roig.
Arts visuals
La branca d’arts visuals es segueix generant la mateixa pregunta amb la voluntat d’inventeriar múltiples respostes: què fa que Brossa sigui Brossa, quin és el “gest Brossa” i on el podem trobar? Una manera d’acostar-se al llegat del poeta que obliga a interrogar-lo des de l’estricta contemporaneïtat. És per això, que aquest tardor s’inaugura una nova exposició centrada en l’obra objectual de Joan Brossa comissariada per Marc Navarro, Digues, cosa, que farà dialogar els poemes objectes brossians amb peces d’altres artistes contemporanis catalans i internacionals.
La temporada comença, però, amb l’última setmana de l’exposició Sumari Astral, comissariada per Caterina Almirall amb la col·laboració de la Claudia Elies. Seguint la mateixa voluntat d’anar cercant aquells artistes que mantenen unes actituds radicals vers la creació artística, la convocatòria Postbrossa (la línia de suport a la producció i exhibició d’arts visuals de la Brossa) d’enguany porta dos projectes: Faules per a una economia animal d’Adrià Julià i Disfuncinonàries de Tanit Plana. Per últim, es consolida la línia de recerca amb projectes que permeten crear una geneologia brossiana des d’una òptica contemporània: amb l’Exposició de varietats antifeixistes a cura de Marcelo Expósito i Lleixes i mòmies (o traçar una lletra per poder tallar l’ombra) a cura d’Helena Laguna, Biel Llinàs i Mireia Molina i fruit del P.I.C (Programa d’Investigació Curatorial) amb la col·laboració de la Sala d’Art Jove. Finalment, perseguint l’objectiu d’internacionalització de la figura de Brossa, la Fundació presenta a Manchester l’exposició The mental feeling of complete hapiness comissariada per Anna Llopis i que es va poder veure fins al juny al Centre de les Arts Lliures.
Exorcismes i Pere Portabella
La Fundació Joan Brossa prepara la segona edició de la programació especial d’Exorcismes, Patrimoni i Performativitat, de la qual n’ha avançat una de les propostes: l’exposició Un sorollet (a partir dels poemes habitables) de Mercè Soler. Per altra banda, la primavera tindrà com a protagonista el cinema amb el cicle Portabella, agent provocador, que parteix de la relació artística i d’amistat entre Joan Brossa i Pere Portabella per destacar Brossa com un “agent provocador” per al cineasta, en paraules del mateix Portabella. El cicle té com a eix central l’Exposició de varietats antifeixistes, a cura de Marcelo Expósito i amb obres d’artistes com Paula Artés, Mabel Palacín, Abel Jaramillo, Núria Güell o Daniela Ortiz, i agrupa també les propostes de Marta Azparren, Tomàs Aragay, Banda-Esfèrica i Nyamnyam.
Una festa per a la improvisació
Com a preàmbul a la temporada 25-26, la Fundació Joan Brossa ha celebrat una festa al Centre de les Arts Lliures en què Losinformalls i el seu Informal stage han estat els protagonistes. Pere Joseph i Luis García han convidat el públic a manifestar-se a l’escenari al costat de tres col·laboradors especials: Lisard Tranis, Núria Martínez Vernis i Martí Solé. Un espai en què l’art de l’assaig, la prova i l’error s’han obert com una performance col·lectiva.
Avui, dimarts 23 de setembre, el públic es podrà tornar a manifestar al costat dels col·laboradors Estel Boada, Paola Gay i Acid Axel, un esdeveniment que ja té les entrades exhaurides.
Més informació i gestió d’entrevistes:
Diana Juanpere
djuanpere@fundaciojoanbrossa.cat
Comunicació i premsa
També et pot interessar
Oferta de feina: Coordinador/a del projecte Pla de Barris a la Fundació Joan Brossa
Oferta de feina: Coordinador/a del projecte Pla de Barris a la Fundació Joan Brossa