Artboard 1

Presentació temporada 2024-2025

COURE

Coure és relacionar-se amb el foc ja sigui per transformar alguna cosa o perquè sentim el foc en alguna part de nosaltres. O fins i tot és adquirir la propietat de poder transmetre calor. Coure és un fonament dins una cuina, una sensació xocant a la pell i un material que ens connecta. En un espai com la Fundació Joan Brossa, on l’experimentació i la transformació són les bases del joc que ens mou, aquesta paraula ens convida tant a cuinar com a incomodar-nos i a propagar-nos. I volem que artistes i ciutadania visquin un espai on res és fix i on la hibridació de les arts és una actitud, un gest que es transmet des que tenim consciència d’avantguarda. Un espai on fer coure les arts.

La gestió d’aquest centre no està fora d’aquesta actitud, la Fundació va apostar per una direcció col·legiada que, amb pocs referents previs, pogués crear un model propi. Amb aquest model cerquem la convivència en la creació, producció i exhibició de diverses arts i també la del patrimoni amb la creació contemporània. Per aquest motiu és clau poder entendre la hibridació des de la seva mateixa direcció executiva.

Així doncs, és un honor per a nosaltres sumar esforços i punts de vista, juntament amb tot l’equip de la Fundació Joan Brossa i la complicitat de la seva presidència, per donar-vos la benvinguda a una temporada més. I volem jugar aquest paper amb la creativitat gestora, la consciència cultural i la voluntat pública que aquest càrrec ens demana.

Maria Canelles, Georgina Oliva i Sheila Eroles
Directora d’Arts Visuals i Textuals, Directora d’Arts Escèniques i Gerent

Amb tota aquesta comunitat d’artistes:

Joan Brossa, Anna Llopis, Neus Masdeu, Marc O’Callaghan, Eduard Escoffet, Anna Vilamú, Itxaso Corral, Helena Calafell, Abril Carretero, Juana Dolores, Roser Casamayor, Joan Salvat-Papasseit, Nerea Campo, Nicomedes Mendes, Agnès Pe, Marta Pazos, Magda Puig, Alberto Cortés, Blanca Llum Vidal, Carlos Gallardo, Cristián Wiedmann, Unterwasser, Joan Morey, Laura G. Ortensi, Marc Villanueva, Artistas Salchichas, Maria Salgado, Adriano Galante, Las Huecas, Los Detectives, Alba Rihe, Maria Sevilla, Guillem Llotje, Jaume Clotet, Oriol Sauleda, Ignacio de Antonio Antón, Carolina Bianchi, Sara Manubens, Urati Laboratori, Laura Moreno, Mabel Olea, Dolors Miquel, Lucia del Greco, Gabriel Ventura, Raquel Santanera, Ferran Dordal, Enric Farrés, Caterina Almirall, Clàudia Elies, Xesca Salvà, Albert Serra, Tanit Plana, La Casa de Asterión, Alexandra Laudo, Valère Novarina, Albert Arribas, Núria Guiu, Oriol Morales, Susanna Barranco, Quim Carandell, Raül Refree… i molts més,

Invoquem les forces invisibles que operen més enllà de nosaltres per poder-nos qüestionar com

construïm la realitat al nostre voltant. I amb aquesta imaginació en expansió trenquem amb les relacions lògiques de l’espai i el temps i així podem entrar en contacte amb l’ahir i el demà. Treballem amb els tres temps verbals, per assegurar els vincles amb els creadors del futur i les actituds radicals de les avantguardes i generem una comunitat d’artistes que té el punt en comú de perpetuar un gest, una “actitud Brossa”. Explorem la noció de màgia en les pràctiques artístiques contemporànies, estirant l’interès eclèctic de Joan Brossa per crear altres realitats. Provoquem el llegat radical d’un poeta revolucionari com Joan Salvat-Papasseit posant-lo a disposició d’artistes actuals. Des de la curadoria emergent investiguem col·lectivament i concebem un programa públic que pren un paper protagonista i esdevé motor de la programació. Creuem propostes que venen de l’art visual, l’art d’acció, l’art sonor o el cinema expandit per donar formes inesperades que ens permeten treballar al marge d’etiquetes i disciplines estanques. Transformem i ampliem constantment la definició de teatre, com Brossa va fer amb la de la poesia; teatre al marge del teatre, però sempre teatre. Juguem a fons amb la paraula que agafa presència gràcies a poetes i direccions amb una àmplia concepció de l’acte escènic. Creem una casa petita, però estable d’un teatre visual i d’objectes, gràcies a les complicitats que estem cuinant amb el Festival IF i que esperem ampliar en el futur. Reformulem la parateatralitat, hibridant l’escena amb altres parcel·les de la cultura, com el pensament (conferències performatives), la cuina (menjars performatius) o el patrimoni (projecte Exorcismes). Experimentem com a fàbrica de creació i amb Joan Brossa com a motor en un espai que permet treballar a petita escala amb confiança i proximitat. Ens formem i deformem amb l’Escola Brossa i el projecte educatiu. Acompanyem la creació amb els ajuts Hermann Bonnín i les convocatòries PostBrossa.

I especialment com a directores artístiques, agraïm la complicitat i la confiança que els artistes i professionals del sector ens han fet i volem traslladar al públic les ganes de jugar, experimentar i qüestionar l’establert, per tal de crear altres maneres d’interpel·lar sempre a través d’una metàfora viva, present i propera.

Dit això, només queda deixar les portes ben obertes a mèdiums, exorcistes i poetes…

Maria Canelles i Georgina Oliva

Direcció artística