Els arbres varien segons el terreny

15.04.2021 Publicació

Acaba de publicar-se el llibre Joan Brossa. Els arbres varien segons el terreny (Edicions UB, 2021) editat per Glòria Bordons, Lis Costa i Eva Figueras Ferrer, una publicació que recull i amplia els resultats del ‘II Simposi Internacional Joan Brossa – Els arbres varien segons el terreny’ que tingué lloc el 2019 per commemorar el centenari del naixement del poeta.

De forma sintètica, Joan Brossa. Els arbres varien segons el terreny ens apropa al poeta i explora la seva obra com a font d’inspiració i motor creatiu. Estructurat en tres eixos, el primer aborda Brossa en relació amb el món cultural del seu moment, tant el català com l’internacional, posant en relleu els corrents literaris amb els quals va conviure, la seva implicació en la revista Dau al Set i la relació que mantingué amb Antoni Tàpies, Felipe Boso, i Edgardo Antonio Vigo, entre d’altres temes; el segon eix examina com s’ha llegit Brossa i com es llegeix actualment: des dels crítics contemporanis que van apadrinar-ne les publicacions fins als darrers estudis de joves investigadors. S’hi aborda la recepció que van tenir obres com Or i sal (1961) en la societat d’aquella època i s’hi proposen estudis innovadors com, per exemple, una aproximació lexicomètrica a l’obra brossiana. I, en el tercer eix estudia com es crea a partir de Brossa. En aquest darrer bloc, creadors com Enric Casasses o Alain Arias-Misson exposen de quina manera Brossa els va acompanyar en el procés creatiu, sense deixar de banda la influència que, en l’actualitat, la seva obra continua tenint en l’elaboració de múltiples propostes creatives.

La Fundació Joan Brossa acollirà la presentació de la nova publicació a la seu d’El Born amb la participació de Glòria Bordons, una de les editores; Eduard Escoffet, poeta i agitador cultural, autor d’un text que remet a l’exposició temporal que actualment acull la seu de la Fundació: Poesia concreta. Brossa, Iglésias del Marquet i Viladot. Petite Galerie, Lleida, 1971Laia Estruch, artista, creadora del projecte de recerca creativa ‘Ganivet’, un escenari enlairat instal·lat també a la seu de la institució i participant en la performance ‘This line is the present’ que desplegà Emily Mast en el marc del simposi, l’audiovisual de la qual serà mostrat al públic en el marc de la presentació del llibre; i, finalment, Jordi Marrugat, crític literari, professor de la Universitat de Barcelona, membre del Centre d’Estudis Joan Brossa i autor d’un dels textos que figura en la publicació.