Artboard 1

Variar, voltar, veïnar. Un projecte de creació col·lectiva al barri de Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera

Variar, voltar, veïnar

Variar, voltar, veïnar és un projecte artístic col·laboratiu, pedagògic i comunitari dirigit principalment a infants i famílies del barri de Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera. La proposta forma part del programa “Variacions”, en l’itinerari d’Arts En Viu on es treballarà amb la comunitat de l’Escola Cervantes, un Centre d’Alta Complexitat, amb un alt nombre d’alumnes en situació de vulnerabilitat per les característiques socioeconòmiques i culturals de les famílies.

És un projecte de dansa i poesia guiat per l’Aimar Perez Galí i la companyia Aurora Pa’lante (Aimar Pérez Galí, Sala López, Alba Cerdeiriña, Ana Conde-Salazar i Jaime Conde-Salazar); la coordinació i la mediació artística de la Fundació Joan Brossa i la mediació amb el barri del Casal de Barri Pou de la Figuera. L’objectiu del projecte és el d’establir vincles i reforçar la cohesió social entre l’alumnat i les famílies de Cervantes a través del cos i del moviment, entenent-los com llocs d’experimentació i eines per desenvolupar la identitat, pròpia i col·lectiva. La metodologia artística del projecte és participativa, i s’orienta a teixir les relacions entre el llenguatge, el cos i l’entorn mitjançant activitats que treballen la consciència sintàctica, a través del cos que balla. Alhora, se li suma un treball de generar estratègies d’ocupació artística que resignifiquin els espais públics i els equipaments culturals i educatius del barri, per tal de que aquest treball amb el cos i la identitat desbordi cap a la comunitat de veïnes i veïns i es pugui replicar en altres contextos.

Aquest programa posa el focus en un centre educatiu i la seva AFA per ser un espai privilegiat per a l’experimentació i la innovació, però també perquè els centres educatius del barri de Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera són llocs que pateixen de forma molt explícita les conseqüències de la segregació, les desigualtats socials i la gentrificació. A més a més, el districte de Ciutat Vella és un dels districtes amb més dificultats per garantir el dret a l’educació i el màxim desenvolupament en igualtat d’oportunitats.

L’objectiu final del projecte és el de generar una mostra escènica en format taller-espectacle, en co-creació amb l’escola, i una publicació que reculli el procés i proposi eines pedagògiques-artístiques per a que, posteriorment, itineri a altres equipaments i centres educatius del barri i d’arreu.

Podeu consultar el dossier del projecte aquí.