Inaudit: festival de música

A cura de Lluís Nacenta

La influència d’un músic admirat no condueix necessàriament un artista a fer música semblant a la seva. De vegades, la influència consisteix a obrir-li un camp de possibilitats noves, i que alguns semàfors se li posin en verd. Al festival Inaudit ens preguntem quines són les influències de Carles Santos sobre els músics d’avui. Quatre concerts, un ranxo popular i una processó poètica pels carrers de Barcelona en un cap de setmana ens conviden a ser fecundats i pertorbats, recorrent els camins oberts per un músic improbable, incomprensible, inaudit.

PROGRAMA DE L’INAUDIT

Inauguració del festival amb Cabosanroque
Divendres 26 d’abril a les 18 h
Cabosanroque, el grup de música experimental integrat per Laia Torrents Carulla i Roger Aixut Sampietro, serà l’encarregat d’obrir l’Inaudit.

Lluïsa Espigolé rellegeix Bujaraloz by night de Carles Santos
Divendres 26 d’abril a les 20 h
El joc repetitiu d’aquesta peça s’adapta dinàmicament a les fluctuacions de l’atenció de l’audiència. Lluïsa Espigolé rellegeix avui aquesta partitura, a mig camí entre el minimalisme nord-americà i la tradició pianística europea. Una proposta radical de transformació de la interpretació per l’efecte de l’escolta, per l’escolta de l’escolta que assaja el pianista.

Oriol Sauleda
Dissabte 27 d’abril a les 12 h
El poema horitzontal de quilòmetre i mig que s’havia de dir entre la Plaça Catalunya i la Fundació Joan Brossa en La Insurrecció de la carn es converteix en un poema vertical dels cinc o sis o set cels que travessen amb allò que anomenen Concepcionals el duo Oriol Sauleda i Lulu Martorell. Un concert de piano, cant i paraula vocatiu, invocatiu, provocatiu, que canten als que ja no hi són però no han marxat, i que de la mà de John Cage i San Juan de la Cruz crearan l’atmosfera perfecta per obrir la porta (atenció, hi ha algú a la porta) del segon dia del festival Inaudit.

En blanc, amb Neus Masdeu *
Dissabte 27 d’abril a les 14 h
Carles Santos i Neus Masdeu comparteixen el gust pel món i el menjar mariner. La proposta En Blanc, a càrrec de Neus Masdeu, és un ranxo popular mariner, fet a partir d’una recepta de pescadors que Santos cuinava quan anava a pescar amb la seva barca, una recepta molt coneguda a la zona de Vinaròs. S’anomena ‘En Blanc’ pel fet que no porta cap colorant ni espècie.

*Aquesta activitat es farà a la terrassa de la Brossa i té un cost de 5€/persona. Caldrà obtenir tiquet prèviament a taquilla (només gratuïta per a les persones que hagin adquirit abonament al festival) i se n’oferiran fins a acabar existències.

Núria Roura, concert irregular
Dissabte 27 d’abril a les 18 h
La pianista i guionista Núria Roura ens proposa un exercici de lectura radical de la partitura del Concert irregular, una lectura feta amb els ulls, amb les mans, amb les orelles, amb els peus, amb la pell, amb la imaginació i amb la memòria. Refeta més que llegida, intuïda més que estudiada, oberta més que explorada, Núria Roura esbudella i fa reviure una proposta musical de referència en l’univers estètic i creatiu de Carles Santos.

Marina Herlop. Noves sonoritats des del piano
Dissabte 27 d’abril a les 20 h
Marina Herlop comparteix el procés creatiu d’alguns temes propis, des dels primers motius amb piano sol fins a la versió acabada amb electrònica. Carles Santos va saber explorar amb radicalitat les fronteres de la creació musical sense deixar mai de banda la interpretació pianística, com a centre de la seva pràctica creativa. En aquesta sessió ens demanem, de la mà de Marina Herlop, com es trasllada a la contemporaneïtat aquest diàleg entre el pianisme clàssic i l’electrònica.

NOTA COMISSARIAL
Quina és la llavor que ha deixat Carles Santos per l’art de demà? El Festival Inaudit convoca joves músics, poetes, artistes i cineastes per proposar activament respostes diverses a aquesta pregunta, en un programa que combina performances, concerts, assajos oberts i converses. CaboSanRoque explicaran, en conversa amb Lluís Nacenta, l’empremta de Santos sobre el seu treball actual. Lluïsa Espigolé oferirà la seva pròpia interpretació, amb els seus propis temps i estratègies escèniques, de Bujaraloz by Night. Oriol Sauleda reviurà l’esperit irreverent, poètic i esotèric de Santos en una processó poètica i musical pels carrers de la Rivera. Neus Masdéu evocarà l’amor de Santos per la cuina, recuperant una recepta del músic de Vinaròs i compartint-la amb els assistents. La guionista i pianista Núria Roura farà una lectura al piano de la partitura visual i indeterminada del Concert irregular,  Plena de suggeriments i d’enigmes, i Marina Herlop obrirà davant del públic el seu procés compositiu, exposant activament com combina la improvisació i l’escriptura al piano amb l’elaboració electrònica de les textures i les harmonies.

Lluís Nacenta, comissari del festival
És comissari, escriptor, músic i investigador en l’espai de confluència de la música, l’art, la tecnologia i la ciència. És llicenciat en matemàtiques, titulat superior en piano, màster en estudis comparatius de literatura, art i pensament i doctor en humanitats, amb una tesi sobre la repetició musical.
Entre el 2015 i el 2017 va ser cap de Màsters i Postgraus d’EINA, Centre Universitari de Disseny i Art de Barcelona. I del 2018 al 2021, director d’Hangar, Centre de producció i recerca d’arts visuals. Ha comissariat nombroses exposicions, entre les quals destaquen el programa SónarMies de Sónar+D al Pavelló Mies van der Rohe (des del 2012); Interval. Accions sonores a la Fundació Antoni Tàpies (2015); Lightforms / Soundforms, de Brian Eno, a l’Arts Santa Mònica (2017); el cocomissariat de la Biennal Ciutat i Ciència 2023, i l’exposició IA: Intel·ligència Artificial, que s’ha pogut veure al CCCB fins al 17 de març del 2024.