De Carlos Gallardo | IF Barcelona 2024
Un espectacle fet de cera d’abella on explorem com les segones oportunitats es graven al nostre cos dibuixant el paisatge d’una vida. Cera: 500 hores de vol és un dels projectes guanyadors de la convocatòria Hermann Bonnín 2023. I és també un dels espectacles que exhibim en el marc de l’IF Barcelona 2024. X Edició. Dramatúrgies de la imatge.
Cera: 500 hores de vol és un homenatge a la cera i a les segones oportunitats, per petites que siguin. A les abelles i les apicultores, només elles saben bé el que val la cera… i la vida.
Carlos Gallardo ha assumit el repte de crear una peça poètica a partir de la utilització d’un material que ha acompanyat l’ésser humà des de l’origen dels temps mitjançant l’escriptura i la cultura: la cera. A Cera: 500 hores de vol la fa servir de manera metafòrica per explorar-ne les possibilitats narratives i poètiques i, a través d’un treball corporal i objectual de moviments precisos, parlar de com les segones oportunitats es graven al nostre cos i dibuixen el paisatge d’una vida.
Projecte guanyador de la convocatòria oberta Hermann Bonnín 2023, en la modalitat de poesia escènica.
SINOPSI
Diuen que la vida d’una abella es mesura en hores de vol: cinc-centes hores comptades. A partir d’unes velles cintes de casset es reconstrueixen fragments d’una vida, d’un cos, d’uns records sempre en constant transformació, com la cera. Un temps viscut de vegades ràpid i d’altres lent, com el vol d’una abella.
LA CRÍTICA N’HA DIT
“Una obra d’un gran refinament dramatúrgic que podríem qualificar de ‘teatre sensacionista dels sentiments’ i que construeix una gran aportació a l’actual teatre de figures i d’objectes del nostre país.” – Toni Rumbau, revista digital Putxinel·li
CARLOS GALLARDO
Llicenciat en Art Dramàtic, a l’especialitat de Teatre Físic i Visual a l’Institut del Teatre de Barcelona. Es defineix com a creador escènic en el sentit més ampli i artesanal, i compagina la direcció, la interpretació i l’escenografia en els projectes en què participa. El seu llenguatge escènic se situa en aquesta frontera extraordinària entre el subjecte i l’objecte, on habiten els materials quotidians, resignificats a través d’una mirada curiosa i afectiva sobre la nostra història comuna.
Al seu primer projecte en solitari s’hi ha colat un material inusual: la cera d’abella. Durant un procés d’indagació que ha trigat més de dos anys, ha descobert la força poètica de la cera i el seu potencial metafòric gràcies a les seves possibilitats de transformació, fet que ha donat com a resultat l’espectacle Cera: 500 hores de vol. En Carlos opina que aquell moment que es dona en qualsevol procés creatiu, entre el motor i l’acció, és una de les coses més estimulants del món.
DORA CANTERO
Directora d’escena, dramaturga, actriu, titellaire i escriptora. Llicenciada en Direcció d’Escena i Dramatúrgia per l’ESAD de Múrcia (2003). Entre els anys 2005 i 2015 va formar part de la companyia Perifèria Teatre com a titellaire amb els espectacles “Pocasòn”, “Pinguin” i “Guyi Guyi”. Amb aquest últim va guanyar els premis a la millor interpretació a la Fira de titelles de Lleida i a millor espectacle de titelles Feten l’any 2010, i va participar en festivals i escenaris d’arreu del món. El 2010 va engegar el seu propi projecte de companyia, Mimaia, i es va instal·lar a Barcelona on va començar a treballar amb l’artista Mina Trapp. Juntes van crear l’espectacle “Adeu Bienvenida”, guanyador de diversos premis: Feten 2013 en la categoria d’espectacle revelació, el guardó a la categoria millor dramatúrgia a la Fira de Titelles de Lleida 2013,el millor espectacle a Titeremurcia 2014 i en la categoria de millor espectacle a Festititeres d’Alacant. Amb Mimaia va tornar a dirigir, escriure i interpretar l’espectacle “Roig pèl-boig”, estrenat a la Fira d’Igualada 2018, que va obtenir el premi al millor espectacle al festival Titirijai de Tolosa, el 2019.